”12-åriga Savannah kom ut som gay i mormonkyrkan.”

Savannah-testimony-LDS-678x381Ibland dyker det upp nyheter om kyrkan i svensk media. Vissa saker ”går viralt” och sprids snabbt över nätet världen över. En av dessa virala nyheter handlar om en 12-årig flicka som blir avbruten i ett tal i kyrkan där hon kommer ut som lesbisk.  I de svenska medierna förfasar man sig oreflekterat över flickan som inte tilläts berätta om sin läggning, utan där hon avbröts mitt i talet genom att micken stängdes av.

Under flera år har jag skrivit på Mormonlady artiklar där jag har tagit upp ämne för ämne som kritiker till kyrkan tar upp. Till slut fanns bara två ämnen kvar och dessa är svåra att försvara eller förklara. Från att ha försökt bevisa att mormonkyrkan är falsk har kritiken gått över till att visa hur anti-feministisk och homofobisk kyrkan är.

Hur svarar man på det? Ja, jag skrev en mängd artiklar om den mormonska HBTQ-rörelsen i USA. Jag skrev om förändringar som ständigt sker i kyrkan där man blir mer och mer öppen gällande dessa frågor. Attityder till HBTQ är mycket en generationsfråga.

Jag har också skrivit om de redskap som kritiker till kyrkan använder för att kritisera kyrkan.  Förutom att de använder anti-feminism och homofobi som argument använder de sig av media och barn för att föra fram sin agenda.  Jag har tidigare skrivit en artikel om kyrkans novemberpolicy där man inte låter barn till samkönade par bli medlemmar i kyrkan. Detta för att skona barnen från att användas som vapen i en kamp mot kyrkan.

I det aktuella fallet med den 12-åriga flickan är enligt uppgift pappan fortfarande aktiv medlem i kyrkan, medan mamman lämnade kyrkan i samband med kyrkans novemberpolicy. Bägge föräldrarna var fullt medvetna om sin dotters tal. Förmodligen är de också insatta i vilka regler som gäller på ett vittnesbördsmöte.

Den första söndagen varje månad hålls istället för vanlig gudstjänst med tal ett så kallat vittnesbördsmöte. Medlemmar i kyrkan ombeds att komma fram till podiet och hålla ett kort, max tre minuter långt vittnesbörd om sin tro på det återupprättade evangeliet, Mormons bok, Vår Himmelske Fader, Jesus Kristus och så vidare.  Det ska inte vara något tal, utan vara något spontant där anden ska vägleda. Det som sägs ska inte heller stå i konflikt med kyrkans läror.

Vad som hände var att flickan gick upp, höll ett skrivet tal, började med att vittna om att alla människor oavsett läggning är lika mycket värde, men gick vidare med att uttrycka att hon som vuxen önskade ingå ett samkönat förhållande och att hon ansåg att det inte stred emot Guds vilja.  Det var alltså flera saker som flickan bröt emot. Naturligtvis kan man säga att det var grymt att avbryta henne, men samtidigt kändes det alltför iscensatt.  Vuxna människor använder ett barn som redskap för att framföra sin agenda och det är barnet som blir lidande.  Att händelsen filmades förminskar inte direkt intrycket av att detta var iscensatt. Kyrkan har nämligen regler för att man inte får fotografera eller filma under kyrkans möten.

Det här är alltså ett praktexempel på hur kritiker till kyrkan arbetar idag. Man skapar en situation, använder ett barn, dokumenterar och låter det gå viralt. Tidningar världen över tar tacksamt emot allt skandalomsusat material och det blir en vinnarsituation för alla utom för kyrkan och inte minst för barnet som användes som redskap.

Låt mig göra en jämförelse. Säg att jag dök upp med min 12-åriga dotter på ett politiskt partikonvent. Det är Vänsterpartiets konvent. Jag låter min dotter gå upp till podiet. Modigt vittnar hon om förtjänsten av ett samhälle som styrs av marknadskrafterna där konservativa värderingar ventileras. När en av Vänsterpartiets medarbetare försöker avbryta min dotter så kommer min filmkamera att rulla. Hur kan Vänsterpartiet med att avbryta min älskade dotter när hon kommer ut med sina insikter om politiska värderingar?  Jag låter det gå viralt och Vänsterpartiet kommer att betraktas som ett bakåtsträvande parti som behandlar ett frimodigt barn illa.

På Mormon building bridges (MBB), en organisation som arbetar för  att bygga broar mellan kyrkan och  HBTQ-rörelsen reagerar man mestadels negativt till att Savannah blev avbruten i sitt tal. En homosexuell man, Tristan Foster,  ställer sig dock negativ till hela händelsen och jag vill gärna citera honom:

Obviously this is a sensitive issue and I’ll try not to step on too many toes. I know people who have come out during testimony meetings, and it’s gone well for them. I could see her experience being similar had she born her testimony in a similar fashion. She did not. This preteen brought a written speech which otherwise began following the pattern of a typical testimony. This involves testifying of the truthfulness of the Gospel of Christ. She expressed her belief that our Heavenly Parents intentionally created her with same-sex attractions and that They loved her for who she was. Unfortunately, she then testified that God would approve of her living a lesbian lifestyle. As made unmistakably clear by repeated proclamations of the Church and prophets of God, same-sex marriage and similar homosexual relationships are a violation of Christ’s Law of Chastity. Therefore, as sexual immorality is a serious sin, it’s safe to conclude that proclaiming that such behaviors are worthy in the eyes of God is, if nothing else, inappropriate for a testimony meeting. It is at this moment that the bishop needed to make a split-second decision. I assume he anticipated further false doctrine to be taught to a captive audience within the walls of a consecrated church. The modern gay movement contests that children of younger and younger ages should be exposed to non-traditional sexual partnerships in an effort to normalize such relations, so obviously this testimony plays right into their narrative. However, it is the responsibility and right of parents to educate their children regarding sexuality. As this testimony discussed sexual issues, an interference from the presiding authority seems justifiable. I’m not trying to attack this young girl, especially since I believe her intentions are pure. I recognize her bravery as revealing something so personal to the congregation is understandably difficult. I feel sorry for the girl and hope that she listened to the affirming words of her bishop as he testified of God’s love for His children.

Källa: Mormon building bridges.  Tristan Foster har också en blogg: thegayrm.blogspot.com

Jag har diskuterat den här frågan med en homosexuell vän till mig som också är före detta medlem i kyrkan. Han skriver till mig att  ”…Själv hade jag vid 14-års-ålder och var säker jag var gay men praktiserade inte om vi talar om sexualitet. Jag har ingen aning vad som ligger bakom klippet som fd journalist skulle jag på ett sätt vara intresserad att få veta mer. men jag skulle göra intervjun om 15-20 år inte nu. Jag skulle aldrig exploatera ett barn.”

Sammanfattningsvis är det som min homosexuelle vän uttrycker det. Det handlar om att exploatera ett barn. Vad vet en 12-åring om sin sexualitet? Min homosexuelle vän uttrycker också i vår konversation att det är så mycket som händer under tonåren och uppväxten. Det är inte ens säkert att denna flicka kommer att vara lesbisk som vuxen. Låt barn får vara barn och vara ifred för vuxnas agendor och få blomma i sin egen takt. Vilken färg den blomman slutligen får är mindre viktigt än att vi låter den blomma i fred.

Några icke-svenska reaktioner från en icke-medlem på inslaget som blivit viralt om den 12-åriga flickan som kom ut som lesbisk.

https://www.getreligion.org/getreligion/2017/6/23/when-a-12-year-old-mormon-says-shes-gay-cnn-is-all-over-it

En medlem tycker till.

https://faithfulmormon.com/2017/06/25/context-to-12-year-old-coming-out-gay-at-mormon-church/

Vilka slags vittnesbörd ska medlemmar inte ge p vittnesbördsmöten.

“Testimony meeting is not meant to be an open mic event, it is not the appropriate forum for people to go on rants, confessions, publicity stunts or calls for attention. These are NOT testimonies. In a matter of fact, the prophets have actually told us the types of testimonies that are not appropriate, here are three types of testimonies we should stop sharing during fast and testimony meeting and what we should do instead.”

http://mylifebygogogoff.com/2017/06/3-testimonies-mormons-should-not-give.html

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Livet som mormon, Media, Missuppfattningar, Sexualitet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s