Bob Dylan – hans judiska arv.

dylanI söndags, den 13 november, fick jag möjlighet att lyssna på ett föredrag av Göran Hermansson på judiska församlingen i Göteborg.  I år fyller Bob Dylan 75 år och det var ursprungligen därför föredraget om Bob Dylan skulle göras. Men som vi alla vet så kom årets Nobelpris i litteratur att tilldelas denne mycket specielle man.

Hermansson konstaterade att Bob Dylans judiska bakgrund och arv nästan inte nämns överhuvudtaget i svensk press. Detta trots att hans texter är mycket influerade av hans kulturella och trosmässiga arv.

Bob Dylan i ett större judiskt sammanhang skulle på ett skämtsamt sätt kunna sammanfattas:

Mose:                                  Everything is law

Hillel/Jesus:                      Everything is love

Marx:                                 Everything is money

Freud:                                Everything is sex

Einstein:                            Everything is relative

Dylan:                                Everything is broken

Motiveringen till Nobelpriset i litteratur skulle Hermansson vilja komplettera med ytterligare ett stycke förutom Nobelkommitténs text:

Nobelpriset i litteratur går till Bob Dylan som enligt akademiens motivering skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen.

Dylans poesi och lyrik har djupa rötter i den judiska traditionen att kombinera text, musik och sång. Därigenom lyfts upplevelsen till en andlig och mystisk dimension som förenar en existentialistisk grundhållning med en språkfilosofisk. Lyssnaren blir ett medskapande subjekt enligt Martin Bubers modell.

På ett intressant och pedagogiskt sätt berättar Göran Hermansson om Bob Dylans barndom och uppväxt, hans Jesus-period under 80-talet och hans återvändande till judendomen där hans rabbi talar om för Bob Dylan att han inte kommit tillbaka till judendomen, utan att han alltid har varit jude.

Det är märkligt att en person som Göransson inte syns i någon av de stora dagstidningarna, i radion eller i teve. Själv betecknar han sig som intresserad av Bob Dylan och inte fanatisk, men när han säger detta skrattar hela församlingen.

Det finns flera bibliska kopplingar i Bob Dylans texter. Främst är det gamla testamentliga referenser, men även referenser till Nya Testamentet. Som exempel kan tas låten 1000 men där referenser ges till Saul och David  (1 Sam: 18:7) samt Barak och Sisera. (Domarboken 4:10-14). 2*2 handlar om Noak och arken. (1 Mosebok 7:9). God knows handlar om att det inte kommer någon mer flod. (1 Moseboken 9:11) I låten Ring them bells refereras till Nya Testamentet (Matteus 6:10). Dylans låt Infidels har referenser till både Sakarja, Daniel, Uppenbarelseboken och om slutstriden på Oljeberget.

”Neigborhood bully, standing on the hill. Running out hte clock, time standig still. Neighborhood bully.”

Det finns också många så kallade ”outtakes”, låtar som inte publicerats, utan kommit till allmänheten på andra vägar. Även dessa låtar har bibliska referenser. Exempel på såna låtar är You changed my life, Caribbean Wind, Angelina och Yonder comes sin.

Ibland är referenserna rätt tydliga, som i Every Grain of Sand där Kains namn nämns.

Like Cain, now behold this chain of events that I mus break

In the fury of the moment I can see the Master´s hand

In every leaf that trembles, in every grain of sand.

Exemplen är många. I låten When he returns (kan det vara Jesus han talar om?) finns referenser till Rom och Moses stav. Det finns anknytning till Hesekiel och Jesaja, Uppenbarelseboken, 1 Thessalonikerbrevet och Matteus. I låten Shelter from the storm skriver Dylan om ”a shelter from the storm (Jesaja 25:4) och om ”from the storm and rai”n (Jesaja 4:6), Can you please crawl out your window (1 Samuelsboken kap. 19), Highway 61 revisited (Litterär Midrash, 1 Mosebok kapitel 22), When The ship comes in (Daniel, Andra Mosebok och Samuel), All Along The Watchtower  (Jesaja 21:8-9) På 70-talet så skrev Dylan en låt till sin egen son Jacob; Forever young. Här kan vi i texten finna Guds välsignelser (till de tio stammarna), Gyllene regeln och  Jakobs stege.

Man kan fortsätta i det oändliga med att hitta bibliska referenser i Dylans texter. I låten   The wicked messenger kan man hitta ytterligare referenser;

”From Eli did he come” (1 Samuelsboken 4:12). ”For his tongue it could not speak, but only flatter (2 Mosebok 4:9). ”He stayed behind the assembly hall. It was there he made his bed.” (Midrash Moses).” The soles of my feet I swear they´re burning” (Hesekiel 1:13) ”And the seas began to part. (Andra Mosebok).

En av de mest kända Dylan låtarna är förstås Blowing in the wind. Här har du den vita duvan som omnämns i samband med arken i Första Mosebok, i meningar som se, men inte höra refereras till Hesekiel 12 och när det talas om oförståndiga folk refereras till Jeremia 5:21.

Hur judisk anser Dylan själv att han är? En reporter intervjuade Dylan när han fyllde 30 år och anmärkte att Dylan inte själv gick ut med att han var jude. Dylan ansåg att hans judiskhet var så uppenbar att han inte behövde gå ut med det.

”I´m a jew. It touches my poetry, my life in ways I can´t describe. Why should I declare something so obvious?

I´m interested in what and who a jew is. I´m interested in the fact that Jews are Semites, like Babylonians, Hittites, Arabs, Syrians, Ethiopians, But a Jew is diffrent because a lot of people hate Jews. There´s something going on there that´s hard to explain.

I can see God in a daisy. I can see God at night in the wind and rain. I see Creation just about evweywhere. The highets form of song is prayer. King David´s, Solonon´s. It must be wonderful to be God.” (Dylan intervjuad på sin 30-årsdag 1971 i Israel)

Dylan har gjort flera uttalanden om sin gudstro. I Time Magazine i april 1966 svarar han på frågan om Gud är död:

”Would you thing that was a responsible thing to do? What does God think of that? I mean if you were God. how would you like to see that written about yourself? You know, I think the country has gone down hill since that day.”

Göran Hermansson talar om judisk vishet. Där finns inrymt historia, legender, poesi, berättelser, moral, kärlek, profetior, tolkningar, mystik och filosofi. Allt detta har Dylan tagit till sig och gjort till sitt eget. Han är den som reser runt på en aldrig avslutat turné som en världens profet.

Det finns en hemsida på internet som faktiskt heter Bob Dylans 10 most jewish songs.

Som lite mormonsk kuriosa kan nämnas att jag faktiskt frågade Göran Hermansson om varför Dylan vid ett par tillfällen nämner Utah. I låten Talkin-hava-negeilah-blues till exempel. Ett annat exempel är låten Sign in the window där texten lyder:

Build me a cabin in Utah

Marry me a wife, catch rainbow trout

Have a bunch of kids who call me ”Pa”

That must be what it´s all about

That must be what it´s all about

När jag frågar Göran känner han inte till Dylans eventuella koppling till Utah över huvud taget. När jag googlar lite så hittar jag faktisk att Dylan vid en intervju refererar till en bok om Joseph Smith ”No man knows my story” och säger att han i likhet med den amerikanske profeten Joseph Smith också kan beskriva sig själv med dessa ord.

….Jag går ut ur synagogan efter föreläsningen, helt fascinerad av denna underbara Bob Dylan kväll och hör ett par judiska män uttrycka att Dylan har en så kass sångröst så att han aldrig skulle bli anställd som kantor i synagogan. Oavsett vad man tycker om Dylans sångröst så kan vi nog vara överens om att lyriken allt är värd ett Nobelpris.

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Högtider och evenemang, Judendom, Musik, Profeter, profetior, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s