Individer det är vi allihopa.

rasister I våras när jag läste en kurs i svenska på universitetet så fick jag bland annat öva mig på retorik. Jag skulle argumentera för någonting och jag valde att tala om flyktingar, migranter och individens ansvar. Ämnet är svårt naturligtvis eftersom vi i Sverige länge har rört oss på en extremskala där antingen rasister gör gemensam sak med alla de som kommer till vårt land eller där antirasister i princip gör likadant och drar alla över en kam. Mitt argument gick ut på att man ska se människor som individer som måste ta personligt ansvar. Följer man svensk lag så ska man vara välkommen i vårt land, men om man inte följer svensk lag så är man inte välkommen. Svårare än så borde det inte vara. Tyvärr så lever vi i ett samhälle där rasistkortet snabbt plockas fram, vilket i princip har medfört att de krafter som verkligen är rasistiska har fått monopol på dessa frågor.

För mig som medlem i kyrkan så ser jag självklart att alla människor är Guds barn och vi är alla syskon. Nationalitet och etnicitet spelar ingen som helst roll. Även om människor lever under påverkan av sin kultur och religion så har vi alla som individer ett personligt ansvar för hur vi lever våra liv. Vår teologi är också mycket individanpassad där  individens fria vilja och val står i centrum.

Ibland är det svårt att sätta rätt ord för den värdegrund jag har och de åsikter som följer utav det och då känns det skönt när jag får tag på en bok som tar upp precis de tankar som jag har. I somras läste jag Dan Korns nyutkomna bok  Rasister det är vi allihopa. (2016) Korn är journalist, författare och rabbin. Han går snabbt igenom svensk mentalitet och vår oförmåga att kunna kritisera, utan att för den sakens skull bli betraktade som rasister. Boken är snabbt skisserad, kanske lite för snabbt eftersom jag bland annat retar mig lite på att Korn  vid ett par tillfällen  nämner att han själv inte har läst  den litteraturen som han hänvisar till. En av dessa böcker har jag själv läst och den boken var både viktig och lättläst. Det var Utrota varenda jävel av  Sven Lindqvist. (1992)

Jag tror på en Gud som både älskar var och en av oss, men också ställer krav på oss. Vi kan inte leva våra liv i passivitet och vi kan aldrig skylla våra misslyckanden på föräldrar, etnicitet, samhället, kompisar et.c.  Sist som slutligen är det vi som individer som bestämmer våra liv. Vi är dömda till frihet, för att använda Jean-Paul Sartres uttryck.

Korn talar om en ny rasism, ”ofta draperad i antirasismens klädsamma dräkt.” Det handlar bland annat om att vi inte ställer krav på våra medmänniskor för att vi betraktar dem som den ”ädle vilden” för att använda Korns uttryck.

Dan Korn uttrycker detta så bra att jag väljer att citera vad han själv har skrivit:

”Dyrkan av den ädle vilden dyker upp ofta och lite varstans i vårt samhälle. Det behöver inte alls handla om en verklig ”vilde”, alltså en människa tillhörande en ursprungsbefolkning som fortfarande lever isolerat och traditionellt. Samma människosyn hittar vi när det gäller alla människor som ur ett västerländskt perspektiv uppfattas som mera ”äkta” eller ursprungliga. Kännetecknande för romantiseringen av dessa människor är att man dömer dem efter en helt annan måttstock. Företeelser som skulle ses som grova förbrytelser om de utfördes av andra människor, är plötsligt helt acceptabla om de utförs av den gode vilden och hans kollegor runt om på jorden. Det kan kallas omvänd rasism. Det är den som gör att övertygade feminister blir så tysta när de möter kvinnoförtryck i invandrargrupper. Det är den som gör att Anna Kinberg Batra kan säga om de som ansluter sig till islamiska statens mördarband: ´- Att värvas som krigare för att utöva dödligt våld är faktiskt också att bli offer för våld och att bidra till att det sprids i världen.´

Och det är givetvis också samma omhändertagande inställning till den ädle vilden som gör att till Sverige återvändande IS-krigare inte åtalas för sina handlingar utan istället erbjuds bostad och arbete. Det är  egentligen en djupt nedlåtande, rasistisk syn på dessa människor, som utgår från att om de bara blir väl bemötta med godhet, blir de botade. Att inte ställa förbrytare till svars för folkmord ingår i samma romantisering. Inte heller är detta relativism. David Grann argumenterar i sin bok ”The lost city of Z” (2008) för att det handlar om helt vanlig gammaldags rasism, men i en vacker, antirasistisk klädnad. Det är rasism därför att man inte förväntar sig av de ”äkta” människorna att de skall följa de normer som förväntas av de ”priviligierade”.” (Korn sid. 88)

När jag läser boken om förfrämligandet av ”vilden” och ursäktandet av deras beteende så slås jag av hur jag genom att läsa Mormons bok lär mig att det inte finns ”vildar”. Mormons bok vimlar av människor som i likhet med dig och mig gör både onda och goda saker. I viss mån ursäktas lamaniterna i Mormons bok för att de inte vet bättre, utan följer sina förfäders traditioner, men i stort handlar Mormons bok om att omvända sig, komma till Kristus och leva rättfärdigt. Det känns märkligt att det finns kritiker till Mormons bok som tror att denna bok skrevs på 1820-talet – en tid då man verkligen kunde tala om en människosyn som präglades av de civiliserade västerlänningarna kontra ”vilden”. I Mormons bok kan det lika gärna vara du eller jag som är de personer som figurerar i handlingen. Och det är det det hela handlar om. Vi är lika som människor. Det finns vissa etiska principer som genomströmmar alla kulturer. Dan Korn berör också detta i sin bok. Kanske är det för att han är rabbin som också han upplever att det finns ett universellt medvetande om gott och ont i tillvaron och varje människas förmåga att som individ välja sina handlingar.

 

 

 

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Filosofiska tankar, Judendom, Samhällsfrågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s