Kyrkans policy om samkönade äktenskap.

apostatDet har väl inte undgått någon – kyrkans nya policy om samkönade äktenskap som tillkännagavs i november 2015.

Diskussionerna har gått heta, medlemmar har gått ur kyrkan, rykten har gått om ökat antal självmord bland homosexuella ungdomar i Utah….

Ärligt talat så har jag dragit mig för att kommentera policyn. Jag har inte förstått den, men jag försöker förstå. En nära vän till mig valde i våras att lämna kyrkan på grund av policyn.

I november kom alltså en policy från kyrkan som klargjorde att samkönade äktenskap var att betrakta som avfall från kyrkan.Barn till personer som levde i samkönade relationer skulle inte heller få motta barnvälsignelsen eller dop. Samma förhållningssätt tillämpas på personer som lever i polygami. När barnen är vuxna och inte längre bor hos sina föräldrar kan barnet välja att ansluta sig till kyrkan förutsatt att barnet tar avstånd från sina föräldrars levnadssätt.

Kritiken lät inte vänta på sig. Antalet självmord bland homosexuella påstods ha ökat lavinartad. I själva verket kunde inte Utah Department of Health se någon signifikant ökning av antalet självmord sedan den nya policyn offentliggjordes.

“We monitor the numbers [of youth suicides] very closely. We review them every month,” says Teresa Brechlin, who works in the department’s violence- and injury-prevention program. “If we had seen such a huge spike, we would have been investigating it.”

Had there been any mention of the LDS Church’s policy on gays, her department “would have noted that,” Brechlin adds. “We have not seen that at all.” (Källa: Salt Lake Tribune 160129. Peggy Fletcher Stack: Suicide fears, if not actual suicides, rise in wake of Mormon same-sex policy. )

Att HBTQ-ungdomar har en stor självmordsbenägenhet är inte unikt för Utah. Även i ett sekulärt land som Sverige är antalet självmord i denna grupp hög. (Källa: DN. 090727. Självmordsförsök vanligt bland unga homosexuella.)

För dem som hade hoppats på att kyrkan skulle acceptera samkönade äktenskap är naturligtvis policyn ett stort bakslag. Det var emellertid inte oväntat. I likhet med de flesta kristna kyrkor runt om i världen betraktas äktenskap som ett heligt förbund mellan en man och en kvinna. I vår kyrka blir detta ännu mer påtagligt eftersom vi tror på eviga äktenskap där familjer binds samman i släktled.

Att betraktas som apostat låter naturligtvis inte roligt, men det har inte samma innebörd i vår kyrka som i medeltidens katolska kyrka där apostater jagades, torterades och dödades. (Källa: Wikipedia: Apostat)  Definitionen av apostat i kyrkan refererar till medlemmar i kyrkan som

1. Upprepat agerar tydligt, öppet och medvetet offentligt i opposition till kyrkan eller dess ledare. 2. Fortsätter med att lära ut något som varande kyrkans doktriner, vilket inte är kyrkans doktriner efter att det har blivit tillrättavisade av sina biskopar eller en högre auktoritet i kyrkan. 3. Fortsätter med att följa avfälliga sekters läror (såsom de som förespråkar månggifte) efter att ha blivit tillrättavisade av sina biskopar eller en högre auktoritet i kyrkan. 4. Lever i ett samkönat äktenskap. 5. Ansluter sig formellt till en annan kyrka och förespråkar dess läror.

 Min väninna, som tydligen uppfattade begreppet apostat som ett avgrundsord, reagerade på att mord inte fanns under definitionen av apostat, men att samkönade äktenskap fanns med. Mord är egentligen inte avfall, i bemärkelsen att man följer fel lära, utan där handlar det om att man begår en ondskefull handling. Avfall handlar mer om att man helt enkelt inte följer de doktriner som samfundet lär ut. Om jag skulle vara praktiserande jude t ex och plötsligt skulle tro på Jesus som Messias, så skulle jag förmodligen betraktas som apostat. Inte för att det är syndigt, utan för att det inte överensstämmer med judars syn på Jesus från Nazaret. 

För mig är alltså inte definitionen av samkönat äktenskap som avfall ett stort problem. Både månggifte och samkönade äktenskap är något som helt enkelt inte ingår i vår kyrkas doktriner. Desto svårare har jag för att barn till samkönade par inte får bli medlemmar i kyrkan. Rent praktiskt så undrar jag förstås över hur många och varför samkönade par skulle vara intresserade av att deras barn skulle bli medlem i kyrkan. Svaret är naturligtvis att kyrkan i USA är att jämföra med medlemskapet i Svenska Kyrkan i Sverige. Man behöver inte tro för att vara med, utan den sociala gemenskapen och släkttraditioner gör att man går i kyrkan. Det man tycks vara rädd för i kyrkan är att barn också används som slagträ för att föräldrar med en politisk agenda ska få igenom sina krav.

Tidigare hade jag en facebookvän vid namn Gina Colvin. Hon är feminist, HBTQ-förespråkare och allmänt kritisk till kyrkan. Anledningen till att jag tog bort henne som facebookvän var att hon kritiserade kyrkan för att de så lättvindigt lät unga män bli prästadömsbärare i kyrkan. Hon visade glatt upp bilder på sin piprökande tolvårige son som trots sin rökning tilläts bli prästadömsbärare. Det var då jag fick nog och skrev en kommentar om att jag hoppades att socialtjänst skulle besöka henne. Oavsett om man är religiös eller inte så tror jag att vi alla kan vara överens om att man inte låter sina minderåriga barn röka. För Gina var hennes son ett redskap hon använde i sin kamp, en kamp där sonen fick offras på aktivismens altare.

Mina tankar går till den vise Salomo som avgjorde en tvist mellan två prostituerade kvinnor som kämpade om samme son. När Salomo uttryckte att han skulle låta hugga barnet i två delar så att varje kvinna fick ett halvt barn var, så var det barnets mor som ropade att hon hellre avstod barnet än att det skulle dö. (1 Kung.3:16-28)

Älskar man så avstår man hellre än att skapa lidande. I en situation där ett barn skulle tvingas välja mellan sin lojalitet mot sina föräldrar och kyrkan så väljer kyrkan att ta ett steg tillbaka. Barnet ska växa upp hos sina föräldrar, utan att konfronteras med att föräldrarna på något sätt lever fel. När barnet är vuxet och kan skilja på sak och person kan också barnet välja att älska sina föräldrar villkorslöst och samtidigt anse att det är kyrkans livsstil som är den rätta.
 

 

 

 

 

 

 

 

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Äktenskapet, Familjen, Frälsning, Kvinna/feminism, Livet som mormon, Sexualitet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kyrkans policy om samkönade äktenskap.

  1. Ping: ”12-åriga Savannah kom ut som gay i mormonkyrkan.” | Mormonlady & Friends

  2. richardwesemeyer skriver:

    Bra!

    Gilla

    • gunneltroberg skriver:

      Hej Richard. Som jag skrev så har novemberpolicyn förmodligen inte undgått någon, men jag har inte kommenterat den förrän nu. Policyn har varit svår att förstå. Den kommer först när samkönade äktenskap blir verklighet i Utah. Här i Sverige har vi haft samkönade äktenskap i runt 10 år och i övriga Europa också. Problemet i USA är som jag skrivit, den starka politiseringen där krafter vill verka för att förändra kyrkans teologi. Här i Sverige så lämnar vi istället en kyrka vi inte tror på och blir mer sekulariserade.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s