Mormoner och Muslimer: en brasafton med prof. Daniel C. Peterson 19 juni 2016

SöndDanielPetersonagen den 19 juni hade vi i Västra Frölunda församling förmånen att få höra Professor Daniel C Peterson tala i ämnet mormoner och muslimer.

Jag tyckte att det var väldigt intressant att höra hur positivt inställd både Peterson och kyrkan är till  den islamiska religionen. Som en kontrast avslutades kvällen med att Peterson uttryckte sin oro över att Sverige tar emot så många flyktingar. Han varnade oss för att IS- terrorister medvetet smugglas in bland ”vanliga” flyktingar, de kommer att hålla sig till större städer i Sverige och han förutspådde att vi i Sverige kommer att få uppleva terrorattacker i vårt eget land. Det kommer inte heller att hjälpa genom att ta emot kristna flyktingar eftersom vi inte har något bevis för att de som säger sig vara kristna verkligen är det.

Islam är inte en såpass främmande religion som vi kanske tror. Vi kan se den som en kusinreligion eller en Abrahamitisk religion. I själva verket  ligger islam närmare kristendom än vad judendomen gör.

Vi dyrkar alla samme Gud. Allah är det arabiska ordet för Gud. Det finns personer som inte uppskattar islam och när de ska uttrycka att de inte tror på Allah, utan på Gud så blir det lite lustigt i översättningen till arabiska, konstaterar Peterson.

I likhet med kristendomen så tror muslimer på Skapelsen. De tror på Adam och Eva och på syndafallet. De tror att vi är här på jorden för att prövas och de tror på uppståndelsen. De tror på Gamla Testamentets profeter som David och patriarkerna och de tror även på att Jesus var en profet. Här har vi en stor skillnad mellan islam och judendom. Judarna tror att Jesus var en falsk profet.

Inom Islam tror man att Jesus var en skapelse av Gud. De tror inte att han är gudomlig och de tror inte på försoningen. Men inom islam respekteras Jesus. De tror på hans rättfärdiga lärdomar och hans mirakel. Peterson har också stött på muslimer som kritiserar när någon försöker driva med Jesus t.ex. i filmer.

Under 1800-talet var det vanligt att folk jämförde mormoner med islam. Joseph Smith talade positivt om islam . Peterson spekulerar i om det handlar lite om att min fiendes fiende måste vara min vän. Vår kyrka var som bekant inte så populär bland andra kristna kyrkor. Så redan när det inte var ”modernt” att vara positivt inställd till islam så talade man positivt om islam i vår kyrka. På kyrkans första generalkonferenser talade man i positiv anda om islam. Vi hade också en del saker gemensamt på den tiden. Förutom en extra bok (Koranen respektive Mormons bok) så var polygamin också något som vi hade gemensamt. Något som vi kanske inte tänker på är att vi i likhet med muslimer också har en postbiblisk profet.

Ordet Koran betyder ”att läsa upp högt” (to read out loud) Man kan närmast jämföra Koranen med Läran och Förbunden då bägge dessa består av en samling kronologiskt samlade uppenbarelser.

För islam gäller en rigid monoteism. Det är inte bara att man ska dyrka endast en Gud. Man ska inte heller dyrka världsliga saker som ”bilen”. Muslimer är Muhammeds efterföljare. Islam innebär underkastelse, att man överlämnar sig till Gud. För muslimer är vissa principer viktiga som att ge allmosor, fasta under Ramaden, pilgrimsfärd samt Jihad.

Vi västerlänningar rycker nog till när vi hör ordet Jihad och tänker att det handlar om terrordåd. Men Jihad handlar om att göra en ansträngning. Utbildning och att bygga upp en ekonomi är Jihad.

Koranen förbjuder självmord, familjen är viktig och genealogi är viktigt. Man ser gärna att man har rötter till Abraham.

Det finns olika sätt att tolka Koranen på. Ska man tolka vissa skriftställen i Koranen som allmängiltiga eller som något som handlar om en specifik händelse? När det talas om heliga krig i Koranen så anser Peterson att det egentligen handlar om en specifik tid då detta skrev när muslimer blev attackerade och behövde försvara sig. En annan sak är slöjan. Det var Muhammeds fruar som använde slöja. Peterson tror att de använde slöja, inte av religiösa skäl, utan för att det var fint att inte bli solbränd. Precis så var det också förr i tiden i Sverige. Var man vit så betydde det att man inte behövde vara ute och hålla på med kroppsarbete. Idag är det tvärt om, menar Peterson. Nu visar solbränna på att man inte behöver sitta inne och arbeta på ett kontor, utan kan ta semester. Eftersom Muhammeds fruar använde slöja så spred sig ”modet” bland muslimska kvinnor. Det finns ingen grund i Koranen för att använda slöja.

Vår profet Spencer W Kimball uttalade 1976 att Koranen innehåller sanningar från Gud.  Muslimer har också en positiv inställning till vår kyrka. Vid den stora Tsunamin var det flera kyrkor som ställde upp med hjälparbete mot att de fick predika sin religion. Daniel Peterson uttrycker att han känner sig stolt över att vår kyrka aldrig ställde några motkrav när vi hjälpte till. När kyrkan frågade vad befolkningen behövde så uttrycktes det ett behov av Koranen eftersom dessa förstörts i katastrofen. Vår kyrka skickade Koranen till befolkningen.

Vår kyrka har också en speciell relation till Islam eftersom kyrkan universitet har intresserat sig för islamiska skrifter och arbetar med detta på kyrkans universitet. Något som tydligen är unikt i universitetsvärlden.

Till skillnad mot bibeln eller för den del Mormons bok, så får inte Koranen översättas. Det finns översättningar till andra språk, men de anses inte riktigt vara Guds ord. Peterson läste ur Koranen på arabiska och det var en fantastisk upplevelse. Begreppet onomatopoetisk fick sig en verklig innebörd. Förutom att orden slutar på samma ljud, vilket ger en märklig effekt så fick vi höra när Peterson läste om ormen i Edens Lustgård. Det lät verkligen som om det väste om orden när det lästes och Peterson bekräftade att man riktigt kan höra ormen när man läser i detta stycke i Koranen.

Det ställdes en del frågor till Peterson efter själva föreläsningen. Vad är en Fatwa t.ex. Många västerlänningar sätter lika med tecken mellan fatwa och dödsdom, men så är det alltså inte. En lärd muslim med auktoritet en s.k. Mufti kan ge råd till muslimer i teologiska frågor. Fatwa innebär alltså bara att ge råd.

Den här kvällens brasafton filmades  av Louis Herrey. Det var glädjande att se flera personer med muslimsk bakgrund som deltog i kvällens möte.

Del 1. av Daniel Petersons föreläsning i Västra Frölunda kapell 19 juni 2016:

Del 2. av Daniel Petersons föreläsning i Västra Frölunda kapell 19 juni 2016:

För den som är intresserad av ta del av mer information om relationen mellan Mormoner och Muslimer så finns en del material utlagd på nätet.Nedan  är ett exempel på inter-faith diskussioner där Daniel C Peterson, som är professor i Islamiska studier och arabiska, deltar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Familjen, Forskning och vetenskap, Gamla Testamentet, Genealogi, Högtider och evenemang, Islam, Kyrkans historia, Missuppfattningar, Profeter, profetior, Samhällsfrågor, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s