Vad händer för kvinnor inom prästadömsfrågan?

pr

Det skrivs inte jättemycket om kvinnor och prästadömet sedan Kate Kelly blev utesluten ur kyrkan i somras, men det händer en del saker i kyrkan ändå. Vi har t ex skrivit om kyrkans beslut i somras att låta kvinnliga kaplaner få verka inom kyrkan. Från början var det bara män som arbetade som kaplaner, men  en manlig kaplan lät under sin sjukdomstid sin dotter vikariera som kaplan och kyrkan reagerade inte på det. Även om kaplan är ett slags prästämbete så har det ingenting med kyrkans prästadöme att göra, vilket inte är ett yrke, utan en makt och en myndighet. https://mormonlady.com/2014/10/14/mormonkyrkan-godkanner-centraliserat-stod-for-alla-kaplaner-daribland-kvinnor/

Det älste Oaks bidrog med under vårens generalkonferans, när han höll sitt berömda tal, uppenbarligen riktad till Ordain Woman-rörelsen, var att han betonade att kvinnor inte bara var mottagare av prästadömets välsignelser, utan också utövade sina ämbeten i kraft av prästadömet.

We are not accustomed to speaking of women having the authority of the priesthood in their Church callings, but what other authority can it be?”

Min tanke när jag läser om förskjutningen av prästadömets definition är att prästdömet generellt bland medlemmar jämställdes med moderskapet. Det hette att männen har prästadömet, men kvinnorna har moderskapet. Protester mot detta tänkesätt kom naturligtvis, då många medlemmar ansåg att kvinnornas moderskap endast motsvarade männens fadersskap. En far är ju en far lika mycket som en mor är en mor. Med det nya synsättet på prästadömet så ser jag istället det som att en mor kan föda barn, men barnet är i lika hög usträckning både mamman och pappans barn. En man har prästadömets nycklar, men prästadömet auktoritet tillhör lika mycket kvinnan som mannen.

Andrea Radke-Moss är  professor i historia vid Brigham Young Universitet. Hon har forskat i kvinnofrågor och menar att kyrkan under årens lopp gett motsatta förvirrande budskap till kvinnor om prästadömet:

 ”Kvinnor har inte Prästadömet. Kvinnor har alltid haft Prästadömet. Kvinnor har Prästadömet i templet. Kvinnor har Prästadömet genom sina äkta män. Kvinnor kommer aldrig att få Prästadömet. Kvinnor har inte Prästadömet efters som de är andligt underlägsna män. Kvinnor har inte Prästadömet eftersom de är andligt överlägsna män. Kvinnor kommer att få Prästadömet i nästa liv. Kvinnor har inte Prästadömet eftersom de har moderskapet. Inte alla kvinnor är mödrar (bokstavligt talat). Alla kvinnor är mödrar (symboliskt). Mormoner praktiserar polygami. Mormoner praktiserar inte polygami. Traditionellt äktenskap är mellan en man och en kvinna. Män kan beseglas till mer än en kvinna. Medlemmar förväntas praktisera månggifte i nästa liv. Kvinnor kan utöva den andliga gåvan att hela genom handpåläggning. Kvinnor kan inte hela eftersom det ingår i prästadömsfunktionen. Kvinnor kan hela tillsammans med sina äka män. En kvinnas bön i tro är lika effektiv som en prästadömsvälsignelse (Men om så fallet, varför behövs prästadömsvälsignelser?)” Källa: Patheus.com 140710.Mormon Women, Traditionalists and Feminists: An Evolving Conversation

Jag hade en chattdialog med Marion Fust Sæternes som intresserar sig mycket för feministfrågor i kyrkan. Hon tog upp frågan om sakramentet (nattvarden)  och fick veta att det är prästadömsbärare som välsignar sakramentet innan det delas ut, men att själva utdelningen inte behöver skötas av prästadömet. Marion har hört att det har funnits tillfällen då UK (Unga kvinno) har delat ut sakramentet, istället för UM (Unga män). Vi som sitter i kyrkbänkarna skickar ju också vidare sakramentet oavsett om vi är män eller kvinnor, så logiskt sätt så kan detta stämma.

 ””In most wards, the deacon hands it to you, a woman, and you pass it down the bench. Ergo, no priesthood is required to pass the sacrament.”
”I believe there are early church examples of non-PH holders doing what we call ”passing the sacrament,” but I don’t have any handy”
”Andrea Radke Moss talks about this history, I believe””

Även om inte kvinnor kommer att tillgång till prästadömets nycklar så måste samtidigt prästadömets roll fortsätta att diskuteras. Varför kunde kvinnor på Joseph Smiths tid ge välsignelser genom handpåläggning, varför sker inte det idag? Varför måste vissa ämbeten vara reserverade för prästadömet, såsom ämbetet som församlingens kamrer? Kan det helt enkelt handla om en sammanblandning av prästadöme och patriarkat, där kvinnor traditionellt sett inte har ansetts myndiga nog att kunna hantera pengar?

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Äktenskapet, Ekonomi, Familjen, Filosofiska tankar, Forskning och vetenskap, Kvinna/feminism, Kyrkan utvecklas, Samhällsfrågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s