Tankar av en biskop om exkommunicering

Rees-Bob-534x640När är det rätt att exkommunicera en medlem? Det finns många tankar om detta med anledning av feministen Kate Kellys uteslutning. Visst, vi har ju handboken, som tar upp orsaker som utomäktenskaplig sex och att öppet opponera mot kyrkans ledare och doktriner. Allt sedan Nya Testamentets tid har troende exkluderats från den kristna gemenskapen och egentligen ska man se exkommunicering som en möjlighet till nystart. Man kan alltid omvända sig och bli medlem i kyrkan på nytt.

Själv känner jag inte till så många exkommuniceringar i Sverige, dels för att det försigår i tystnad, men också för att det inte är speciellt vanligt. En man i min församling blev utesluten för många år sedan när det uppdagades att han hade en räcka med älskarinnor vid sidan om sitt äktenskap, en annan man blev utesluten i Borås för många år sedan då han aktivt försökte driva igenom att kyrkan skulle ta upp månggiftet igen. Ibland blir det tragiskt och orättvist. Jag känner till en händelse som skedde för många år sedan då två män hade ett sexuellt förhållande och bara den ena av dem uteslöts, eftersom den andre var gift, och man tog hänsyn till frun. I andra falla kan bitterhet uppstå då en kvinna som blivit sambo utesluts från kyrkan, men inte en annan kvinna som befinner sig i samma situation.

Den vanliga attityden bland medlemmar i kyrkan är att ”vi vet inte hela sanningen” när diskussionen kommer upp om hur rätt det var att utesluta just den personen. En man som jag dejtade för flera år sedan berättade om hur hans pappa blev utesluten pga sitt häftiga humör, vilket gick ut över andra medlemmar i församlingen. Mannen beklagade detta och berättade att nästan samliga av de åtta barnen också kom att lämna kyrkan i samband med detta.

Därför känns det uppfriskande att en fd. biskop, Robert A. Rees, i ett inlägg berättar om hur han ser till de negativa aspekterna av uteslutning. I hans eget fall kan han se hur en hel släkt lämnat kyrkan pga en uteslutning flera generationer bak. Uteslutningar kan också röra både politiska och i vårt tycke triviala saker. Helmut Hubener uteslöts ur kyrkan pga att han bekämpade nazismen under andra världskriget. Han hade oturen att ha aktiva nazister som ledare i kyrkan. Efter andra världskrigets slut återtogs hans medlemskap postumt. Avraham Gileadi, forskare på Jesajas bok i Gamla Testamentet, uteslöts ur kyrkan pga sina publicerade böcker om Jesaja. Han ingick i det berömda September 6, där flera medlemmar uteslöts pga deras obekväma åsikter. I Gileadis fall ansåg kyrkan att ett misstag hade begåtts och han fick sitt medlemskap tillbaka. D. Michael Quinn, historiker, med kyrkans historia som specialitet, var också en av dem som blev utesluten i det berömda September 6, för att han tog fram den obekväma sanningen att medlemmar i kyrkan hade praktiserat månggifte in på början av 1900-talet.

Robert A. Rees berättar att han ville undvika uteslutningar då han av egen erfarenhet hade sett till de negativa  konsekvenserna av detta. Ibland kan också uteslutningar eller disciplinering av kyrkans medlemmar tyckas helt obefogade och snarast ett utslag av den tidens värderingar. Han berättar om hur en hans dåvarande frus förfäder blev utesluten ur kyrkan då tygblöjor köptes i en affär för ickemedlemmar (gentiles) istället för i kyrkans egna affär:

..an ancestor of my late wife was excommunicated in early Idaho for buying flannel for diapers for his new baby from the gentile store in Southern Idaho instead of at ZCMI, the Church’s store.

Ett annat exempel som broder Rees tar upp är hur olika medlemmar som stödde de homosexuella under proposition 8 kunde behandlar i Californien. Medlemmar som bar regnbågsfärgade pins till söndagens möte med texten ”alla familjer är viktiga” ( ”All Families Matter”) kunde i vissa församlingar förlora sin tempelrekommendation pga detta, medan det i andra församlingar inte hände någonting alls.

Även broder Rees känner sig osäker om man alltid strikt ska följa handboken. Han berättar om ett fall där en kvinna i hans församling levde tillsammans med en ickemedlem. Som biskop talade han med kvinnan och sa till henne att hon skulle ställas inför en disciplinärt råd om hon inte tog steget att antingen gifta sig eller lämna förhållandet. Kvinnan svarade att hon kände att det var rätt att stanna kvar i förhållandet, men att hon inte lyckades förmå sin sambo till äktenskap.  Vad som hände var att broder Rees valde att inte göra någonting alls fastän han visste att kvinnan borde uteslutas. Några år senare stötte han på denna kvinna igen. Hon berättade då att hon var tacksam över att hon inte blev utesluten. Hennes sambo hade blivit medlem i kyrkan och de hade beseglats i templet.

Det finns inga enkla svar till denna fråga. Samtidigt så får vi inte glömma att en uteslutning är något temporärt. En medlem i kyrkan kommenterar uteslutning på detta sätt:

Det är svårt att förklara disciplinära råd för den som aldrig varit med. Innan första gången man är med känns det läskigt. Men när man varit det får man uppleva att det är en sammankomst i kärlek med individens omvändelse och frälsning i första rummet. Denna essentiella aspekt kommer aldrig fram i bloggar och i snaskmedia. Där framstår det alltid som en slags rättegång, utrensning och hämndaktion. Att vägra utesluta syndare av princip är att förneka dem omvändelse och att å det grövsta försumma sitt arbete som själavårdare.

 Mormon bishop: “I wasn’t going to excommunicate anyone”140714. Från  Jana Riess. Flunking Sainthood.

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Äktenskapet, Familjen, Filosofiska tankar, Frälsning, Hjälpverksamhet, Kyrkan utvecklas, Kyrkans historia, Missuppfattningar, Nåden, Samhällsfrågor, Sexualitet, Skrifterna allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tankar av en biskop om exkommunicering

  1. Eline skriver:

    Har tenkt mye på dette den siste tiden. Takk for fint innlegg:) Eline

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s