Evangelikal ledare säger att gemensamhet med mormoner är djupare än skillnader

Richard J. MouwOREM – Genom att låna ett forntida hebreiskt ord från en gammaltestamentligt text, berättar en av USA:s ledande evangelikala kristna forskare för nästan 2000 unga mormoner i Utah Valley University på fredagen att hans tro och deras tro – ofta genom åren i strid med varandra över doktrinära skillnader – måste hitta sätt så vi kan arbeta samman för att finna ”shalom” eller fred.

”Gud har placerat oss i världen, i denna nation, och kallar oss att söka shalom tillsammans,” säger Dr Richard J. Mouw, ordförande emeritus av Fuller Theological Seminary och bemärkt författare av sådana böcker som ”Uncommon Decency: Christian Civility in an Uncivil World. ”

”Evangelikaler och mormoner har mycket att prata om och mycket att dela om det hopp som ligger inom oss,” berättade Mouw till åhörarna på LDS Institute of Religion på UVU campus. ”Vi måste arbeta tillsammans, lära av varandra och vittna om hoppet som lyser inom oss.”

Det hoppet, sade han, utgår från de föreställningar som evangelikala kristna har gemensamt med medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga – specifikt deras gemensamma tro på ”den frälsande kraften i Jesus Kristus.”

”Det är viktigt för oss eftersom vi har en hel del meningsskiljaktigheter,” sade han, och noterar ett antal doktrinära frågor som kan vara splittrande i diskussioner mellan evangelikaler och mormoner, inklusive treenigheten, Guds natur och relationen mellan människan och Gud .

”Vi behöver prata om dessa saker,” berättade Mouw för sin publik, som inkluderade LDS generalauktoriteterna – Äldste L Whitney Clayton i de sjuttios presidentskap och äldste Steven J. Lund i de sjuttios – samt ett antal lokala evangelikala pastorer , inbegripet pastor Greg Johnson från Standing Together Ministries. ”Men det är viktigt för oss att prata om de sakerna medan vi håller fast vid Frälsaren. Om vi ​​alla säger, ”Ge mig Jesus” (en hänvisning till den vackra gospelhymnen som presenterades tidigare i programmet av Orem Institute Latter-day Celebration Choir), kommer alla dessa skillnader försvinna in i akademiska rariteter som förmodligen inte är viktigt när man betänker vår önskan att arbeta tillsammans för rättfärdighetens sak. ”

I mer än 10 år har Mouw pratat om dessa frågor – både skillnader och likheter – med en grupp av evangelikala- och mormonforskare som träffas regelbundet för att utbyta och undersöka och överväga olika teologiska perspektiv. En av de saker han sa att han har lärt sig under dessa år är att ”det finns mer enhetlighet än vi insåg på det sätt vi talar om Jesus och hans försoningsverk.”

Till exempel, sade han, ”vi evangelikaler har ofta fokuserat på ursprunget till Mormons bok och frågor om Joseph Smiths profetiska auktoritet, men vi har inte uppmärksammat innehållet i Mormons bok.”

”Men när du slutar med det och istället läser den,” sade han, ”ser en hel del av doktrinen ut och låter som vår doktrin, med språk som låter som den typen av saker vi säger.”

Han läste ur Mormons bok några av profeten Almas språk om livet, tjänsten och Jesu Kristi försoning, och hur människor behöver ”bli omvända och födas på nytt … (och) har tro på Guds Lamm, som borttager världens synder, som är mäktig att frälsa och renar från all orättfärdighet ”(Alma 07:14).

”Dessa är ord av Jesu Kristi evangelium som jag bekräftar som en evangelikal kristen,” sade Mouw.

Mouw hänvisade också till en predikan av äldste Jeffrey R. Holland i Mormonkyrkans generalkonferens i april 2009 som handlar om försoningen.

”Jag visar detta ställe för mina studenter vid Fuller,” sade Mouw. ”De säger att om de inte visste att det var en mormon som sagt det så skulle de ha trott att det var Billy Graham.”

Mormoner och evangelikala kristna, fortsatte han, ”säger samma saker” om Jesus Kristus.

”Dessa är djupa lärdomar som vi båda talar om,” sade Mouw. ”Detta är saker som vi måste tala om snarare än skrika på varandra och demonisera varandra.”

En sådant blickpunkt, förklarade han, är en viktig del av vad han kallar ”överbevisad hövlighet” som bör finnas mellan trossamfund.

”Vi behöver ge ett vittnesbörd om de djupaste övertygelserna i vår själ,” sade Mouw. ”Men vi måste också vara beredda att lära av varandra, att vara öppen, att lyssna. Och vi måste kunna arbeta tillsammans för det gemensamma bästa. ”

Bode evangelikaler och mormoner ”hör Guds uppmaning till rättvisa och rättfärdighet,” fortsatte han. ”I våra samfund, när vi ombeds att säga något om det djupa hopp som är i oss, säger vi namnet Jesus namn. Tillsammans måste vi tjäna syndiga människor i en fallen värld. ”

Under en paneldiskussion som hölls senare på eftermiddagen som en del av det initiativ som UVUs interreligiösa engagemang identifierade Mouw religionsfrihet som en av de viktigaste områden där evangelikala kristna och mormoner kan arbeta tillsammans.

”Vi måste ta reda på hur vi kan arbeta tillsammans i kampen för att behålla våra religiösa rättigheter,” sade han, då han delade  panelen med UVU presidenten Matthew Holland. ”Och inte bara våra egna rättigheter. Det bästa vi kan göra tillsammans är att försvara rättigheterna för muslimska kvinnor att bära burka, eller de religiösa rättigheterna för sikher eller Jehovas vittnen. Vi behöver inte bete oss som om vi är i kampen bara för oss själva. Detta är större än bara oss. Vi måste se oss om för de religiösa fri-och rättigheter för alla människor. När vi försvarar andras rättigheter, försvarar vi också våra egna rättigheter. ”

Matthew Holland höll med.

”Vart vi än är i denna relation”, sade han, ”är det frågan om den religiösa friheten som lockar in i framtiden en enhetlighet som kan hjälpa överskrida tidigare hinder på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett.”

http://www.deseretnews.com/article/865590738/Evangelical-leader-says-commonality-with-Mormons-deeper-than-differences.html?pg=all

Det här inlägget postades i Alla inlägg, Ekumenik, Missuppfattningar, Mormoner är kristna, Mormons bok, Samfund, kyrkor och religioner, Samhällsfrågor, Teologi. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Evangelikal ledare säger att gemensamhet med mormoner är djupare än skillnader

  1. janne skriver:

    Eller så delar det dem i två läger.
    Vi kan dela åsikt om religionsfrihet.Men grundläggande tro ,där måste en eller båda kompromissa för att vi ska komma närmare varrandra.
    Detta är väl inte möjligt utan att också resultatet blir en glidning från det som man anser vara sant.
    Kan mormoner acceptera EVs definition av tre-enigheten,Att Jesus är Gud utan att ge avkall på sin tro?
    Kan EVs acceptera SDHs tro på att Jesus är Guds son på det vis som SDH tror,utan att ge avkall på sin tro?
    Att umgås och lära känna den andra är så klart bra.
    Men är umgänge mellan människor sättet vi blir frälsta?

    Gilla

  2. BDP skriver:

    Ja det är ju roligt om klyftan kan minska och att även evangelikala kan tänka/säga sånt här. 🙂

    Gilla

  3. Bahra skriver:

    Jag gillar Dr. Mouw mer och mer. Han verkar, i likhet med Billy Graham, vara mindre och mindre intresserad av ”Kejsarens nya kläder” och säger hur saker är istället.

    Det kanske har med ålder och mognad att göra?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s