Riskabelt följa sina gamla partners

Tillhör du dem som gillar att läsa kommentarer på Facebook från gamla partners och ex? Det kan kanske vara bäst i att låta bli, för man mår inte så bra av det.

”En ny psykologisk studie varnar nu för att Facebook försvårar återhämtningen efter kraschade förhållanden.

I studien följdes den emotionella återhämtningen hos totalt 464 facebookare som hade gjort slut med sin partner. Faktorer som man försökte mäta var negativa känslor, sexuallust, längtan efter ex-flickvännen samt graden av självtillförsikt på en skala mellan håglöshet och framåtanda. Resultatet var att de som flitigast följde sitt X inte mådde lika bra.

– Våra virtuella liv reflekterar våra verkliga liv. Precis som verkliga kontakter med tidigare partners kan påverka vårt välmående, kan också nätet det, säger Brenda Wiederhold som är chefredaktör för Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking vid Institutet för interaktiva medier i San Diego.”

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/riskabelt-folja-sin-expartner-pa-facebook_7516086.svd

Man kan även dra paralleller med hur ex-mormoner beter sig. De allra flesta vandrar vidare i livet och mår bra, medan en mindre del av dem inte vill släppa taget utan fortsätter med att intressera sig för mormoner och deras liv.

Som alla vet så påverkar det vårt välmående om vi inte släpper taget. Tyvärr så har inte alla lärt sig att göra detta.

Det här inlägget postades i Alla inlägg, Äktenskapet, Familjen, Forskning och vetenskap, Psykologi, Samhällsfrågor. Bokmärk permalänken.

81 kommentarer till Riskabelt följa sina gamla partners

  1. BDP skriver:

    Bahra – du säger att man kan få kallelser fastän man inte betalar tionde? Det trodde jag inte? Är det verkligen så? Jag trodde som sagt att man måste vara väldigt aktiv och betala tionde för att anses tillräckligt värdig att få kallelser/uppdrag inom kyrkan? 

    Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Det finns icke medlemmar som har en kallelse, exempelvis Benny Sikter som spelar orgeln på möten i den församling som han går till. Det går säkerligen att hitta andra icke medlemmar som har en kallelse i kyrkan.

      Gilla

    • Bahra skriver:

       BDP.

      Vissa kallelser behöver man vara ”väldigt aktiv och betala tionde” för att ha. Biskop till exempel. Ganska självklart egentligen.

      Somliga kallelser behöver man inte vara ”väldigt aktiv och betala tionde” för att ha. Tex lärare.

      En del kallelser behöver man inte ens vara medlem för att ha. Tex scoutledare.

      Gilla

      • BDP skriver:

        Jaha där ser man. Trodde som sagt det var mycket strängare med tiondet om man ville vara med och engagera sig, vara lärare, ledare? Magnus får väl komma och rätta er om han inte håller med eller känner igen sig i er beskrivning! 🙂

        Gilla

      • Bahra skriver:

         BDP.

        Han får gärna försöka.

        En av idén med kallelserna är att alla skall kunna engegera sig, oavsett aktivitetsnivå (eller ens medlemskap), och känna sig delaktiga om man så önskar. Här har biskopen högt i tak för att se till att alla trivs så bra som möjligt.

        Gilla

  2. janne skriver:

    Källa på tionde-celestiala riket?
    Förtst:Ingen människa i sig själv är värdig att komma till Himlen/Cel.riket.
    Men för att hålla oss til mormonterminalogi:
    Har jag möjlighet att betala tionde men helt enkelt inte vill så anses jag inte värdig att besöka templet.Rätt?
    Är jag inte värdig att besöka templet så är jag ändå värdig att besöka cellestiala riket?
    Skulle det verkligen vara äkta mormonteologi?
    Biskopen,hans två rådgivare,ekonomiska kamren hjälper till med handhavandet av pengar från medlemmar.
    Så några finns det nog med lite insyn i allafall.
    Och visst presenteras tionde som en fråga om tro.
    Till och med Malaki gör ju så.
    I ett avseende måste jag hålla med Magnus:Det är inte alltid jag känner igen den kyrkan jag blev döpt i när jag läser en del av inläggen här.
    Kanske kyrka är stadd i förändring sedan jag blev döpt.
    Kanske Magnus utgår från 1990Mormon och Mormonlady utgår från 2100Mormon.
    Med allt vad det nu skulle innebära.Så där hoppas jag att jag har fel.

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Du måste betala tionde för att kunna komma till templet och du måste ha din begåvning för att komma till celestiala riket. Är det svår matematik? Sedan är det väl lite svårt att brinna som ett strå (om du inte betalar tionde) men ändå hamna i celestiala riket?

      Gilla

      • Bahra skriver:

        Ja, det är svår matematik. Speciellt som det är en ‘halmgubbe’ ( http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man ) och helt enkelt en förvrängd framställan av mormonteologi. Ungefär i paritet lika felaktig som påståendet att alla kristna tror att alla som inte går till just deras kyrka kommer brinna i helvetet för evigt.

        Med detta argument vill du exkludera alla som levt före tiondets införande och alla som inte är tionde-betalande medlemmar. Denna position är helt enkelt inte sann. Därför bad jag om källor, men det kommer nog bli svårt att hitta en sådan källa.

        Vad som däremot är sant, precis som Janne poängterar, är att om man kan betala tionde men helt enkelt inte vill, så upprätthåller man inte sina dopslöften och då får man heller ingen tempelrekommendation. Och visst tycker vi att det är bättre att du själv går till templet istället för att vänta på att någon skall göra det ställföreträdande arbetet åt dig efter din död.

        Men steget till att därför exkludera någon från himlen är väldigt stort och ingenting som en mormon normalt skulle våga sig på (kanske krävs det en ex-mormon för det). Den frågan avgör varken du eller jag eller tiondet. I slutändan är det ditt hjärtas inställning som är avgörande. Har du inte den rätta inställningen i hjärtat kommer ett ställföreträdande arbete i templet inte att vara till någon nytta för dig i alla fall. Men tiondet kan hjälpa oss med den inställningen genom att ge av det som Herren har välsignat oss samtidigt som det hjälper till att driva kyrkans verksamheter.

        Sen vill jag poängtera att det i LoF 64:23 står ”…ty den som betalar tionde skall inte brinna…”, inte ‘den som inte betalar skall brinna’. Vidare står det i vers 24 ”…alla de högmodiga och de som handlar ogudaktigt…”, dvs de som åsyftas som skall brinna (om det nu är bokstavligt eller bildligt) är de onda. Liten skillnad för dig kanske, som tycker vi mormoner är satanister, men en hel världs skillnad för mig.

        För det är ju så att om man har den inställningen att allting är Herrens och att man genom att betala sitt tionde endast ger tillbaka en liten del av det som han välsignat dig med. Om man har den inställningen i sitt hjärta så hör man förhoppningsvis inte till gruppen ‘högmodiga och ogudaktiga’ och kommer därför inte att brinna (om det nu är bokstavligt eller bildligt).

        (Härifrån kommer också uttrycket ‘brandförsäkring’ (med glimten i ögat) om tiondet.)

        Så ditt påstående att man kommer brinna om man inte betalar sitt tionde är, som mycket annat du sagt, helt enkelt en förvrängning av sanningen.

        Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Janne, har du inte märkt att vi hela tiden hänvisar och refererar till kyrkans eget material då vi skriver saker och ting? Vad är det som är så svårt att förstå?

      Gilla

      • Bahra skriver:

        jag tror att det mest är för att du uttrycker dig i teologiska termer, och inte i mormon-termer, som det ibland känns lite främmande för honom. Så kände jag också i början innan jag förstog att du pratade om samma saker, fast med andra ord.

        Jag tycker det är jättebra, för då kan även andra förstå, inte bara insatta mormoner. Bloggens vinkel är ju också ”att förklara mormonteologin för icke-mormoner, och att förklara för mormoner hur icke-mormoner tänker och gör.”

        Sen är det ju också så att mormonkyrkan, precis som de allra flesta andra kyrkor, har ett visst ‘ramverk’. Var man befinner sig inom detta ramverk varierar för varje medlem.

        Jag har gjort ungefär samma iaktagelse som Janne på den punkten. För en 20-30 år sedan var det mer homogent var inom ramen medlemmarna befann sig, eller så uppfattade jag det i alla fall då. Troligen har både han och jag blivit mer uppmärksam på sådant genom åren. Vad jag kan anta är att du och Janne befinner er på lite olika platser inom denna ram, och det är ju helt OK. Kyrkan är till för att hjälpa alla att komma till Kristus, och alla är inte lika.

        Gilla

  3. BDP skriver:

    Får även mindre aktiva medlemmar ta sakramentet de gånger de besöker kyrkan?
    Eller är det bara till för de jätteaktiva som verkligen känner sig värdiga?
    Är det bara de jätteaktiva som betalar tionde? Hur gör de som bara går i kyrkan ibland?

    Hur ser kyrkan på mindre aktiva medlemmar? Att de är ”slappa” som inte orkar anstränga sig och engagera sig ordentligt? Eller syndiga? Som inte besöker templet? Som inte ”siktar mot stjärnorna”?  Enligt Magnus är man ju inte en ”fullvärdig” medlem då?

    Gilla

    • Bahra skriver:

      Ja, det får dom. Och inte bara det, de inbjuds/uppmanas till det.

      Sakramentet är som bekant i stället för dop.

      Innan man är medlem:

      tro – omvändelse – dop – den helige andens gåva

      Efter man är medlem:

      tro – omvändelse – sakramentet – den helige andens gåva

      Gilla

    • Bahra skriver:

       BDP.

      ”Är det bara de jätteaktiva som betalar tionde? Hur gör de som bara går i kyrkan ibland?”

      -Det är väldigt olika. Det finns nu ingen allomfattande statistik att tillgå, så jag talar bara efter egen erfarenhet. Det finns folk som inte kommer alls till kyrkan, men som är väldigt noga med att alltid betala tiondet. Och så finns det dom som kommer varje söndag, och som har kallelser, men som av en eller annan anledning inte vill betala tionde. Här räknar jag inte in de som skulle vilje men inte kan.

      Generellt kan man nog säga rent kollektivt att ju aktivare du är i kyrkan, desto troligare är det att du är en tiondebetalare.

      ”Hur ser kyrkan på mindre aktiva medlemmar? Att de är ”slappa” som inte
      orkar anstränga sig och engagera sig ordentligt? Eller syndiga?”

      -Kyrkan syn på mindre aktiva medlemmar är att de är saknade i församlingen. Behöver de stöd och uppmuntran är det meningen att de skall få det. Alla är lika välkomna, oavsett aktivitetsgrad, att komma till Kristus. Faktisk kan vi glädjas mer att det kommer någon som varit saknad, än att den som alltid kommer fortsätter komma. Berättelsen om den förlorade sonen är en bra måttstock på det (Luk 15:11-32).

      När det sedan kommer till medlemmars inställning individuellt till mindre aktiva kan det säkerligen förekomma stor variation. De är ju inte perfekta och kan säkert vara skyldiga till att både tycka att mindre aktiva är både ‘slappa’ och ‘syndiga’. Men jag hoppas att det är undantagsfall och det är i så fall dom själva som är i behov av att omvända sig.

      ”Som inte besöker templet? Som inte ”siktar mot stjärnorna”? Enligt Magnus är man ju inte en ”fullvärdig” medlem då?”

      -Här är det egentligen samma svar som ovan, men jag vill ändå dessutom blanda in en artikel från Liahona ( https://www.lds.org/general-conference/2012/04/converted-to-his-gospel-through-his-church?lang=eng ).

      Generellt är de flesta medlemmar som går till templet så pass mogna i sin andlighet att de inte ens skulle komma på tanken att ge någon dåligt samvete eller att pressa någon att komma till templet. Faktum är att man bara får uppmuntra till tempelbesök rent generellt i kyrkan, man skall inte fråga någon specifikt eller utsätta någon för press att gå till templet. Önskan måste komma inifrån varje enskild. Den enda som får ta upp ämnet individuellt med någon är Biskopen, och då skall det vara enskilt.

      Alla är medvetna om att det inte behöver synas på utsidan om man har en ‘svacka’ och inte vill eller ens bör gå till templet. Alla har dessa ‘svackor’, det är bara att utgå från sig själv. Somliga har korta ‘svackor’ och somliga har väldigt långa. Utsätter man någon för press är det risk att personen ‘ställer upp’ ändå, fast de känner att de inte borde gå till templet.

      Med det sagt, borde målet för varje medlem vara att ta sig till templet. Och sedan att kunna fortsätta att gå till templet. Som jag sagt förut:

      1. Tro (på Herren Jesus Kristus)

      2. Omvändelse (vända sig till Herren, avsäga sig sina synder, förlika
      sig med Herren, låta Honom verka i dig, eller någon annan synonym
      förklaring)

      3. Dop (nedsänkningsdop till syndernas förlåtelse. Efter första dopet är det sakramentet, eller nattvarden, som gäller som dop)

      4. Den Heliga Andens gåva (det många även kallar för den renande elden, eller andedopet)

      De fyra punkterna kallas för ’evangeliets första grundsatser och
      förordningar’ och står att läsa i kyrkans 4:e trosartikel.

      Förutom dessa fyra punkter behöver man även följande:

      5. Hålla ut till änden (dvs. börja om från början med punkt 1-4 hela livet eftersom vi alla syndar flera gånger varje dag)

      6. När man kan punkt 1-4 ordentligt behöver man gå till templet.

      Det är som sagt målet. Men ingen ska, eller har rätt, att se ner på de som inte vill eller klarar av det. För då utser man sig själv till domare och vill ta Jesus plats på domarsätet.

      Att som Magnus påstå att någon inte är fullvärdig medlem, för att man inte går till templet, är en  ‘Halmgubbe’. Dvs en attack på ett cirkelresonemang ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang ) baserat på en förvrängning av ovanstående punkter.

      Gilla

  4. BDP skriver:

    Väldigt olika bud här på vad hur man ser på mindre aktiva mormoner, som inte betalar tionde?
     
    Fnyser man åt dem, ser ner på dem? Pressar dem med besök och intervjuer om varför de ”avfallit”? Hotar, skrämmer? Fryser ut dem när de kommer till kyrkan?

    Eller är även mindre aktiva mormoner varmt välkomna till kyrkan? Tar sakramentet de få gånger de är där? Ses som helt okej människor fastän de inte får några förtroendeuppdrag och poster inom församlingen? Fastän de inte besöker templet?  Är det okej att bara gå i kyrkan ibland? Eller är det allt eller inget som gäller? Höga krav på alla som är med?

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Indirekt förekommer hot eftersom det står i Läran och Förbunden att de som inte betalar tionde kommer ”brinna som strån”. Doktrinärt finns alltså en hotbild samtidigt som man inte kan komma till celestiala riket om man inte betalar tiondet. 
      En press finns såklart eftersom de vet mycket väl att de blir betraktade som andra klassens medlemmar. Något är inte som det ska om man inte betalar tionde. Förmodligen anser de dig som mindre troende eftersom tron verkar sitta i pengarna hos en mormon. Det är som om att ALLT skulle lösa sig bara medlemmar betalar tionde. Sjukt värre!

      Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Dina tankar ät mossigt värre – precis som vanligt. Allt handlar om att både ge och få, inte bara om att ge eller att få.

        En person kanske behöver få hjälp med 4000 kr och ger i tionde 1500 kr. Då har biskopen den stora glädjen att kunna hjälpa personen med 2500 kr i hjälp (4000-1500=2500). Så har det alltid varit.

        Gilla

      • Bahra skriver:

          ”Indirekt förekommer hot eftersom det står i Läran och Förbunden att de
        som inte betalar tionde kommer ”brinna som strån”. Doktrinärt finns
        alltså en hotbild samtidigt som man inte kan komma till celestiala riket
        om man inte betalar tiondet.”

        -Men snälla nå’n, ”hotbild”. Seriöst? Kan vi inte ha någon slags lägsta nivå på pajkastningen åtminstånde?

        Den
        enda ”hotbild” som förekommer är den olycka man kommer känna om man
        väljer bort Herren… medvetet. Skall vi tala ”hotbild” så är nog
        svaveloset som kommer från din ‘planhalva’ betydligt värre om man väljer
        bort Herren.

        ”En press finns såklart eftersom de vet mycket väl att de blir betraktade som andra klassens medlemmar.”

        -Vilken
        press då? Det är ingen som vet vem som betalar tionde eller inte i
        församlingarna så det är ingen som vet vem det är du tycker dom skall se
        ner på. Att hålla på att förhäva sig är dessutom okristligt och skulle
        det förekomma sådant är det nog snarare förhävaren som det inte står
        rätt till med.

        ”Förmodligen anser de dig som mindre troende eftersom tron verkar sitta i pengarna hos en mormon.”

        -”förmodligen”
        säger du. Det var det jag anade. Du gissar hejvilt med förhoppningen
        att någonting skall fastna. Det går inte att veta de saker som du påstår
        eftersom de allra flesta faktiskt tar sin tystnadsplikt på allvar.

        ”Det är som om att ALLT skulle lösa sig bara medlemmar betalar tionde. Sjukt värre!”

        -Bara påhitt igen. Det skulle vara mer korrekt att påstå detta om EFK’s försök att sko sig på sina medlemmar.

        Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Fnyser??? Man är jätteglad om de kommer till mötena i kyrkan, och då kan man ju inte fnysa åt dem heller.

      Ärligt talat – de flesta medlemmar som går i kyrkan, går bara ibland. De kommer inte varje söndag precis.

      Mormonkyrkan är inte någon ”allt eller inget” kyrka. Vissa medlemmar går aldrig och vissa går alltid, och däremellan så finns hela skalan av medlemmar som går sällan/ibland/ganska ofta/ofta.

      Naturligtvis kan de medlemmar som kommer sällan eller aldrig till kyrkan ta sakramentet.

      Gilla

  5. BDP skriver:

    Jag trodde aldrig jag skulle be Magnus att vidareutveckla något, men here goes: Jag kanske har missat någon diskussion i en tidigare tråd, och nu frågar jag dig uppriktigt för att bli upplyst i min okunnighet: vad är skillnaden mellan mormoners tionde och andra frikyrkors tionde?

    Här är en bok jag kan tipsa om i ämnet: http://www.gospelmedia.se/product_info.php?products_id=506

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Mormonkyrkan: Man måste betala tionde för att betraktas som en aktiv och värdig mormon. Du måste betala tionde för att komma till templet och för att få viktigare kallelser i kyrkan. Du betraktas vara någon som behöver rättas till om du inte betalar tionde. Utan tiondebetalande kan man inte komma till celestiala riket. (komma till himlen i biblisk mening= frälst i traditionell kristen mening) Kyrkan följer upp genom att ha kontroll på allt man betalat in och man blir intervjuad om man betalar tionde och genomgår sedan en avräkning om allt betalats in.
      Kristen kyrka: Tionde kanske uppmuntras för att få regelbundenhet i sitt givande. Det mäter dock på inga sätt rättfärdighet eller att du är en mindre värdig person på något sätt och du blir inte mer frälst eller rättfärdig oavsett du betalar inte. Det sker ingen som helst kontroll (avräkning/intervjuande). Kyrkan har ingen koll vem som betalar eller hur mycket. Tionde är inte en princip i den bemärkelsen som i LDS utan ett frikostigt givande från hjärtat uppmuntras.
      Nu ”slarvsvarade” jag och jag vet av erfarenhet att mormoner uppenbarligen har väldigt svårt att förstå skillnaden trots hur noga jag än svarar.

      Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Eftersom mormoner som inte gjort några ceremonier i templen  får hjälp med dessa, så kommer alla mormoner att han möjligheten att komma till det celestiala riket. Detta gäller även alla andra som fått ställföreträdande ceremonier gjorda för dem.

        Värdig vad? I Guds ögon så är alla människor värdiga pga Jesus Kristus, dvs rättfärdiga. Det du talar om är utifall man som medlem har hållit det man lovat då man blev döpt och medlem.

        Eftersom det går att få tempelrekommendation fastän man inte betalat tionde – är man behövande i kyrkan så slipper man och man kan till och med få hjälp istället – så ska man inte stirra sig blind på tiondet då det handlar om hjärtats inställning.

        Du tittar så mycket på det yttre, men Gud tittar till hjärtat.

        Gilla

      • janne skriver:

        Magnus talar om de som inte betalar tionde,dvs låter bli mot bättre vetande.Varför blanda in de som är behövande?
        Tionde avräkning är inte bara för att kontrollera medlemmen.
        Medlemmen har också möjligheten att kontrollera vad biskopen har uppgett uppåt i hirarkin,beträffande medlemmens bidrag.
        Dvs vi kan kolla upp biskopen lika mycket som han kan kolla upp oss.
        Värdighetsfrågan är interesant.
        Vad innebär det att ta del av sakramentet värdigt contra ovärdigt?

        Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Kyrkan gör egentligen ingen skillnad på dem i gruppen som inte betalar tionde. En del av medlemmarna som inte betalar tionde går ju till biskopen/grenspresidenten för att få hjälp att reda ut allt, medan andra inte alls gör det. Vari ligger då skillnaden mellan dessa två grupper?

        Jo, biskopen/grenspresidenten vet om orsakerna om medlemmen berättar, medan han är ovetande i de andra fallen om orsakerna till varför tionde inte betalas. Men även om han inte vet orsaken, så vet Gud detta, dvs biskopen/grenspresidenten räknar med att Gud håller reda på det hela.

        Klarar den som älskar Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare att lura Gud? Det är extremt svårt och det är nog inte precis många som ens försöker. Så vi kan nog alla räkna med att de som inte betalar tionde till kyrkan har ett bra skäl därtill, ett skäl som Gud godtar.

        Då uppkommer ju frågan – om nu Gud vet om orsakerna till att tionde inte betalas – varför får då inte alla mormoner en tempelrekommendation då? Jag tror att vi alla vet svaret egentligen. Biskopens/grenspresidentens uppdrag är att vara en herde för hjorden. En hjord ska hålla ihop, eller hur? Det är enda sättet att vara trygg och vara beskyddad.

        Den Helige Ande verkar genom oss alla, och vi slipas mot varandra som levande stenar då vi träffas. En sten kan inte slipas om den är ensam. Genom att engagera sig i sitt kristna liv – vara en lärjunge till Jesus som är vår Herre och Frälsare – då kan vi komma andra människor nära. Vi får då chansen att både ge och ta emot i kärlek. Kärlek kommer naturligt då man kommer människor nära och upplever deras glädje och smärta. Hur ska Jesus kunna nå människor om det inte finns någon medmänniska som kan lyssna?

        Hebr 10:25  ”Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.”

        Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Då är vi där igen. Du kan inte vad Mormonkyrkan lär ut. Varför är det då ens lönt att diskutera över huvud taget? Vad gör saken bara pinsam är att det är du som driver bloggen.

        Gilla

      • Mormonboy skriver:

        Ja Magnus, du borde helt enkelt lägga av med diskuterandet 🙂 
        Du har nog ganska mycket missuppfattat vad som lärs ut och meningen bakom. När du så tolkat allt fel och negativt förstår jag att du gick ur…det är verkligen synd om dig :/

        Gilla

      • Bahra skriver:

        ”Man måste betala tionde för att betraktas som en aktiv och värdig mormon.”

        – Nej, det behöver man inte. Man betraktas som aktiv även om man inte betalar tionde, inte har några kall, inte har någon tempelrekommendation, inte gör några hembesök eller deltar på något sätt över huvudtaget, förutom att delta i gudstjänsten minst en gång i kvartalet. Deltar man mindre anses man vara ”inaktiv” eller ”mindre aktiv” beroende på vilka ord som används för tillfället.

        Självklart vill vi att medlemmar skall vara mer aktiva än så, speciellt som vi är en lekmannakyrka. Men det påverkar ingenting i sakfrågan.

        Vem som eventuellt skulle vara värdig eller inte är det ingen som vet, utom du själv möjligen. Vi uppmanas att vara värdiga, det är ju helt rätt, men exakt vad det innebär beror väldigt mycket på dig själv. Ingen kan se ditt hjärta, utom Kristus, så det är en sak mellan honom och dig.

        ”Du måste betala tionde för att komma till templet och för att få viktigare kallelser i kyrkan.”

        – Ja det är helt rätt. Du måste även uppfylla resten av kraven för att ha en tempelrekommendation för att få komma till templet och få ‘viktiga kallelser’.

        ”Du betraktas vara någon som behöver rättas till om du inte betalar tionde.”

        – Nej, det stämmer inte. Ingen kan ‘rättas till’ av kyrkan, det måste komma inifrån, så det kan bara Kristus göra. Kyrkan kan bara uppmana och stödja människor att komma till Kristus. Vem som betalar eller inte betalar tionde är dessutom inte allmän kännedom utan är begränsad till 1-3 individer i församlingen, som har tystnadsplikt.

        ”Utan tiondebetalande kan man inte komma till Celestiala riket.”

        – Nej, det är fel. På samma sätt som det skulle vara fel att döma alla människor som inte har hört talas om Kristus till helvetet. Alla de människorna har nämligen inte heller betalat sitt tionde.

        Dessutom finns det ett antal undantag, som ML redan tagit upp (och några som hon inte tagit upp), från tiondebetalning att ta hänsyn till.

        ”Kyrkan följer upp genom att ha kontroll på allt man betalat in och man blir intervjuad om man betalar tionde och genomgår sedan en avräkning om allt betalats in.”

        – Nja. Frågan ställs om man betalat ‘ett fullt och ärligt tionde’. Ingen kontrollerar om det verkligen är ‘ett fullt och ärligt tionde’, ärligheten får man nämligen stå för själv.

        Enda undantaget till det är om man begär ekonomiskt stöd från församlingen. Då kan man få hjälp att lägga upp en budget. Men då handlar det ju heller inte om tionde, utan om ekonomiskt stöd.

        Tiondeavräkningen är primärt till för att redovisa för GIVAREN vad kyrkan mottagit så att givaren kan se att ingen klåfingrig kamrer stoppar pengarna i egen ficka. Det är alltså en kontroll av kyrkan, inte av medlemmen. Avräkningen är heller inte obligatorisk för givaren, det är bara obligatoriskt för biskopen att erbjuda redovisningen till alla medlemmar som är intresserade. Många litar på kamrererna och avstår därför från att gå på tiondeavräkning (jag är en av dem).

        Sekundärt är tiondeavräkningen ett bra tillfälle att påminna medlemmarna om att kyrkan behöver tiondet för att kunna bedriva sin verksamhet. Men de medlemmar som inte betalar tionde går heller inte på någon avräkning, precis som de som litar på kamrererna eller de som helt enkelt inte tycker att det är så viktigt att gå på avräkning. Så själva avräkningen fyller inte den funktionen, utan det blir endast den eller de söndagarna som biskopen annonserar i början på gudstjänsten att ’den och den veckan’ finns han tillgänglig efter mötena för de som är intresserade.

        Känns inte riktigt som en eller två annonseringar från talarstolen egentligen skulle kvalificera som ’kontroll’.

        Gilla

      • Bahra skriver:

        ”Tionde kanske uppmuntras för att få regelbundenhet i sitt givande”. ”Tionde är inte en princip i den bemärkelsen som i LDS utan ett frikostigt givande från hjärtat uppmuntras.”

        -Varför använder ni tionde över huvud taget om ni inte anser att det är en princip? Ren girighet?

        ”Det mäter dock på inga sätt rättfärdighet eller att du är en mindre
        värdig person på något sätt och du blir inte mer frälst eller rättfärdig
        oavsett du betalar inte.”

        -Här vill jag säga emot dig, men det finns lite sanning att hitta. Dock mäter inte tiondebetalande i sig rättfärdighet, bara en villighet att avstå en del av det Herren har välsignat dig med, till att driva kyrkans verksamhet. Huruvida det är rättfärdigt eller inte beror helt på ditt hjärtas inställning. Eftersom ingen av oss känner någon annans hjärta, går det inte att mäta en sådan sak. Därför kan vi inte säga att det är varken rättfärdigt eller orättfärdigt.

        Samma sak gäller värdighet och frälst.

        ”Det sker ingen som helst kontroll (avräkning/intervjuande). Kyrkan har ingen koll vem som betalar eller hur mycket.”

        -Hur skall ni då veta om någon försnillar pengarna?

        Gilla

  6. janne skriver:

    Finns inget i mitt inlägg som säger att jag köpslår men Gud.
    ”Betala ditt tionde så kan du komma till templet och hjälpa dina förfäder som behöver dig.”
    Sådant menar jag.
    ”Jag har betalt mitt tionde så nu ska jag få ny lägenhet”.
    Jag tycker mig ha rätten att kräva en välsignelse eftersom jag levat efter en viss lag.
    Sånt kan man höra.
    Det kanske inte är att köpslå.Men om baktanken är mitt bästa så var är kärleken?
    Förutom till mig själv.
    Det ingår i kyrkans lära att välsignelser är förknippade med lagar.Och lagar med välsignelser.

    Finns en risk att vi ramlar i en fälla.Den varnade jag för,så där är vi överens.

    Gilla

  7. janne skriver:

    Lof82:10 ”Jag Herren är bunden när ni gör vad jag säger,men när ni inte gör vad jag säger        har ni inget löfte.”

    Lof 130:20,21″Det finns en lag,oåterkalleligen fastställd i himlen före denna världs grundläggning,på vilken alla välsignelser är baserade,
    och när vi får någon välsignelse från Gud så sker detta genom lydnad mot den lag på vilken den är baserad.
    Ibland kan man höra medlemmar som ”köpslår” med Gud.
    Jag lyder en lag och förväntar mig igengeld en välsignelse.
    Låt oss inte göra evangeliet till vår egen ”Moselag”.
    1Kor 13:3 ”Om jag gåve bort allt vad jag ägde till bröd åt de fattiga ,ja om jag offrade min kropp till att brännas upp ,men ick hade kärlek,så vore detta mig till intet gagn”

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Herren är inte bunden över något som helst…Han gör precis som Han vill.

      Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Jag har då aldrig hört mormoner köpslå med Gud. Fast du köpslår tydligen med Gud. Otroligt att du ens vågar!

      Det finns inget löfte som säger att om du ger tionde så kommer du att få välsignelse med automatik nu här på jorden. Du kanske inte får välsignelsen förrän i tusenårsriket eller i himlen. Allt beror på din attityd. Gud ger inte en endaste välsignelse om du inte har rätt attityd och motivation.

      Gilla

  8. BDP skriver:

    Jo jag förstår, det är saligare att ge än att taga, och visst går pengar till mycket gott,  men nu var det ju Om kyrkan skulle visa sig falsk, MB bara ett påhitt, osv. Då har ni ju betalat tionde till en organisation och stött massa av deras verksamhet, tempelbyggen, tryckande av en fantasybok, mm lite i onödan?

    Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Om kyrkan skulle visa sig vara precis som alla andra kyrkor, då kan man dra paralleller till hur det är hos dem. De bygger kyrkor, de missionerar, de har en organisation osv.

      Men nu är det ju så att Mormonkyrkan predikar om Jesus Kristus, hans gärningar och liv och försoningsverk, och att vi människor är älskade av Gud som är vår himmelske Fader.

      Allt detta kvarstår även om det mot förmodan skulle visa sig att Mormons bok skulle vara en fantasybok.

      Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Hör och häpna…jag håller med dig för en gång skull. Förutom att pengarna går till mycket gott…det gör det INTE i Mormonkyrkan. En del gott kan jag sträcka mig till.

      Gilla

  9. Bdp skriver:

    Om mormonkyrkan skulle visa sig falsk så har ni ju i alla fall förlorat massa tionde till ingen nytta ?

    Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Tiondet ger oss väldigt mycket. Man blir välsignad av att ge. Den välsignelsen är större än det vi ger i tionde.

      Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Du blir knappast välsignad av att ge av lagiskhet. Skulle du ge tionde även om kyrkan helt plötsligt inte har alla värdighetsintevjuer? Skulle du ge tionde om de säger ”bara du ger av ditt hjärta” så spelar det ingen roll hur mycket du ger? Skulle du betala tionde om ingen kontroll skedde? 
        Om du med ett uppriktigt hjärta kan svara på dessa frågor så kommer din lagiskhet fram. Vad innebär det? Jo det innebär att du ger av själviskhet för att DU ska bli välsignad dvs dra nytta av det hela.

        Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Du har humor Magnus. Jag uppskattar din humor som du visar ibland på de mest underliga sätt.

        Att lära sig ge med hjärtat

        Ge med hjärtat är ett verktyg som Evangeliska Frikyrkans Församlingsprogram erbjuder församlingarna. Det är något så unikt ett väl genomtänkt undervisningsprogram för hela församlingen om givande. Poängen är att varje medlem bättre ska förstå vikten av att ge till Gud genom församlingen, bli uppmuntrad till ett regelbundet givande och få se hur Gud välsignar.

        Bakgrunden till konceptet
        Själva idén och programmet har prövats av Frälsningsarmén i Storbritannien sedan 1992 och fungerat mycket väl. Ursprungligen kommer idén från Australien. Där har man nu jobbat med detta i över trettio år och menar att man inte skulle klara sig utan detta verktyg. Ge med hjärtat har fått betyda mycket av välsignelse för såväl enskilda som församlingar.

        Ett viktigt moment är just att bli personligt utmanad att under en tidsperiod ge en löftesgåva till sin församling. För många har denna utmaning blivit starten på ett mer långsiktigt och regelbundet givande.I Sverige introducerades programmet 1998 och idag har sexton olika kårer inom Frälsningsarmén genomfört Ge med hjärtat. Vi är glada att nu också få introducera det i Evangeliska Frikyrkan.

        Några viktiga mål att sikta mot
        Varje medlem utmanas att hitta sin ”nivå” av givande.
        En större medvetenhet hos alla i församlingen om vilken välsignelse ett rätt och regelbundet givande ger, för såväl den enskilde som för hela församlingen.
        Församlingen får genom ett ökat givande, mer resurser att utföra sitt uppdrag.

        Viktiga huvudtankar i Ge med hjärtat handlar om att givande och offrande är en väsentlig del av det kristna livet. Detta är något som framhålls genomgående i undervisningen. För varje kristen borde det vara naturligt att ge på ett meningsfullt sätt — såväl för sin egen andliga utvecklings skull som för att församlingen ska kunna genomföra sitt missionsuppdrag.

        Tiondegivandet
        Den modell som praktiserats allra mest är tiondegivandet. Att ge tionde är något som kristna gjort i alla tider och det har en hel del fördelar:

        Det är förankrat i Bibeln.
        Det är lätt att praktisera — tio kronor på en hundralapp!
        Det är en nivå som är möjlig att nå upp till för de allra flesta.
        Den ger en bra inställning — den första tiondelen tillhör Herren!

        Starta Ge med hjärtat i din församling
        Församlingar som är intresserade av ”Ge med hjärtat”meddelar detta till Knut Bertil Nyström på Församlingsprogrammet.

        För handledare och det tryckta materialet som Församlingsprogrammet tillhandahåller betalar varje församling en avgift. Den totala kostnaden för en församling på mer än 100 medlemmar blir 7000 kr och för en församling med mindre än 100 medlemmar 4 000 kr för en treårsperiod (resor tilkommer). Församlingen står för kostnader som kontorsmaterial, porto, telefon samt mat och logi för konsulten.

        I den händelse en församling avbryter samarbetet så förbinder sig församlingen att betala 50 % av de tjänster och det material som ställts till förfogande.

        Läs här om upplägget och vad som krävs er som församlingen.  HandledningAllt övergripande arbete med projektet leds av en arbetsgrupp inom Evangeliska Frikyrkan. Här ingår representanter från såväl Missionsledningen och Församlingsprogrammet.

        För programmets genomförande ställer Församlingsprogrammet ett antal handledare till förfogande. Dessa ska hjälpa, uppmuntra, följa och bistå de lokala församlingarna att leda arbetet, enligt programmets mål och i överensstämmelse med den överenskommelse som upprättas mellan församling och Församlingsprogrammet.

        http://www.efk.se/efk-i-sverige/forsamling-i-forandring/redskap/ge-med-hjartat.html

        Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Hur är det? Grubblar du på vad du ska svara, nu när jag visar både dig och alla läsare att EFK (dit du går) också har tionde och att de anser det vara bibliskt? Frågan är vad du ska säga till din pastor eftersom du har en helt motsatt åsikt än vad han har. Det går faktiskt inte att vara medlem i EFK och vara negativ till tionde, för de som är negativa till tionde i EFK brukar hoppa av från dem, dvs bli ex-EFKare.

        Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Nej, jag ser cirkelargumentationen. Du förstår helt enkelt inte så varför ta upp samma sak om och om igen? Du kommer inte förstå helt enkelt.

        Gilla

      • Bahra skriver:

         Och jag ser en tydlig dubbelstandard.

        Du anser att när mormoner betalar tionde är det lagiskt, men när EFK betalar tionde är det att ge med hjärtat. Och förstår man inte att allt mormoner gör är fel och allt som EFK gör är rätt så är det ingen ide att ta upp det om och om igen.

        Även om det nu skulle vara exakt samma saker…

        Fast det är klart. Mormonkyrkan har inte dyra konsulter som skall hjälpa till att driva in tionde av ovilliga medlemmar. Där finns det ju en tydlig skillnad.

        Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Jag kan inte begripa att ni har så svårt att förstå skillnaden. Har jag inte förklarat det hela massor av gånger tidigare?

        Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Jag förstår inte varför du fortsätter att ta upp ämnen som bland annat tionde, eftersom kyrkan du går till själv praktiserar detta. Du verkar inte kunna förstå att samma fenomen som finns i EFK även finns i Mormonkyrkan.

        Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        You are not getting it…and you don´t understand that you are not getting it.

        Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Hur känns det att säga en sak till mormoner och en annan till medlemmarna i EFK? Att vara för tionde där och vara mot det här? Har du två personligheter kanske?

        Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Sade jag inte alldeles nyss att du inte begriper?

        Gilla

      • Mormonboy skriver:

        Du begriper inte. Där fick du Magnus 😀

        Gilla

  10. Alma skriver:

    Själv, personligen så tänker jag aldrig i de banorna att LDS är fel. 
    Det känns verkligen att evangliet är den sanna. Mormons Bok är så fantastiskt att just Joseph Smith blev tilldelad den uppgiften. 
    Svenska Kyrkan är klemig enligt mig och jag vet att jag säkert kommer att få kritik för det men det är min åsikt. 
    Jag kan inte hitta några fel hos LDS och det är alltid en fröjd att se templet som stoltserar i Västerhaninge. Tur att man bor så nära!

    Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Mmm.. precis, för om Mormonkyrkan är en sann kyrka  (som jag tror) så har jag allt att vinna, och om Mormons bok är en fantasybok så är Mormonkyrkan precis som vilken annan kyrka. Jag har i så fall inte förlorat något på att gå med, snarare har jag fått fantastiska vänner och får uppleva en fin gemenskap med människor som älskar Jesus otroligt mycket och som vill vara hans lärjungar.

      Gilla

  11. janne skriver:

    Om Mormons Bok spricker så kommer Jesus ändå att vara kvar för alla medlemmar.
    Men då pratar vi inte längre om den Jesus som frälser genom tempelförrättningar.
    Spricker Mormons Bok så spricker hela frälsningsplanen som vi ser på det.
    Ingen liten sak med andra ord.
    Varför väljer ni inte ett ämne och diskuterar fram till vägs ände.
    Exempelvis:Det finns olika uppfattningar om hur vi ser på Jesus och frälsning inom kristendomen.Vilken variant är sann,och varför? ”Vad är sanning?”.Är Pilatius ensamt intreserad av den frågan?

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Alltid kloka ord från Janne. Det är en sak att inte hålla med och det är där vi borde fokusera.

      Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Magnus argument är ju just detta att tempelceremonier är fel. Om han har rätt och profeterna har fel (fastän jag inte tror det) så har dessa ceremonier varit något vackert fint som vi upplevt men som vi inte var tvungna att genomgå.

      Frågan är om frälsningen är tvunget att gå genom ceremonier eller om det räcker med att tro på Jesus. Har Jesus förmåga att frälsa utanför ceremonierna, eller är han bunden till dem? Om profeterna har rätt så behövs ceremonierna. Gott, då faller inte Mormonkyrkan. Men om profeterna har fel i just denna teologiska fråga, då faller Mormonkyrkan men Jesus finns kvar hos dem ändå, och eftersom de tror på Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare så kommer han inte att överge dem.

      Så den teologiska diskussionen om att allt rasar om utifall Mormons bok är falsk, om Joseph Smith är en falsk profet, om det behövs ceremonier eller ej, allt detta är faktiskt oviktigt i jämförelse med om Jesus Kristus är vår Herre och Frälsare.

      Värsta tänkbara scenario för en mormon vore ju att Mormons bok är en fantasybok och att Joseph Smith hade en mycket livlig fantasi. I så fall så faller Mormonkyrkan som organisation, men människorna finns kvar. Tron på Jesus Kristus som Herre och Frälsare finns fortfarande hos medlemmarna.

      I så fall, om detta skulle hända, så är Mormonkyrkan precis som vilken annan kristen kyrka. Då är det inte något speciellt med den förutom just detta att medlemmarna har fått utstå förföljelse mycket mer än andra kristna. De tror på Jesus Kristus precis som alla andra kristna gör, och han är deras Herre och Frälsare precis som alla de andras.

      Tanken om att man måste gå ur Mormonkyrkan om den har fel i dessa frågor är helt onaturlig, för Mormonkyrkan är ju då en kyrkan som är precis som alla andra kyrkor med sina fel och brister. Och att byta från en ofullkomlig kristen kyrka till en annan då den har lite fel teologiskt, det är helt på tok fel. För ingen kyrka är mig veterligen fullkomlig ännu. Det är först i tusenårsriket som allt kommer att uppdagas.

      Ta vilken kyrka som helst och du kan finna teologiska felaktigheter i den, det kvittar vilken du tittar på. Och i Mormonkyrkan så är inte allt uppenbarat ännu, så det kan finnas uppenbarelse som andra kristna har tagit emot som mormonerna ännu inte har fått. Andra kyrkor kan å andra sidan ha missat uppenbarelse som Mormonkyrkans profeter har fått. Allt visar sig i tusenårsriket. Vi får ge oss till tåls till dess.

      Trosartikel 9: ”Vi tror allt vad Gud har uppenbarat, allt vad han nu uppenbarar och vi tror att han ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike. ”

      Förklaring: ” Gud har genom alla tidsåldrar talat till profeter och andra människor samt i olika tidsutdelningar organiserat sitt Rike. Vi vittnar nu om att detta har skett i sin fullhet i denna tid här på jorden.

      Hänvisningar: Joh. 16:13 ”Sanningens Ande … han skall furkunna för eder vad komma skall.” Mal. 3:1 ”Se, jag skall sända ut min ängel.” Upp. 14:6 ”Och jag såg en annan ängel flyga fram uppe i himlrymden.” Apg. 3:21 ”Vilken dock himmelen måste dehålla intill de tider, då allt skall bliva upprättat igen, varom Gud har talat genom sina forntida heliga profeters mun.”

      http://www.jesukristikyrka.se/om-kyrkan/tro-och-laera/trosartiklarna.html

      Gilla

  12. Bdp skriver:

    Precis som jag tycker Magnus bråkar i onödan i var och varannan tråd så kan jag också tycka ibland att t.ex såna här trådar är en onödig provokation, pik, tjuvnyp åt Magnus. Bråken fortsätter bara. Och bloggen blir en stridsplats med mycket personligt groll mellan raderna, under sken av att handla om teologi och psykologi.

    Gilla

  13. BDP skriver:

    ”Provokation” var kanske fel ord av mig att använda, men jag menade bara att denna artikel syftade solklart på Magnus, och jag undrade väl om han skulle kunna låta bli att ta upp den kastade handsken, att avstå från att gå i svaromål? Liknelsen vid att inte kunna släppa taget om en gammal partner har vi ju pratat om många gånger förut.

    Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Magnus är bara en av ett gäng som inte klarar av att släppa taget. Om du tittar på datumet i tidningsartikeln som länken går till, så är det den 19 september i år. Jag brukar läsa igenom dagstidningarna och sedan så skriver jag något om jag hittar något relevant att dra paralleller till.

      Jag sökte inte upp just den länken, utan jag läser ett antal dagstidningar varje dag. Ibland så hittar jag lite forskning som man kan dra lärdomar från eller andra nyheter som berör mormoner på ett eller annat sätt. Artikeln syftade på alla dem som inte vill släppa taget om sitt förflutna, och om Magnus vill höra till den gruppen så är det upp till honom att göra det. Det är hans fria val.

      Denna grupp existerar, och som du själv säger – det är inte första gången som vi tar upp ämnet om att vissa har svårt att släppa taget, och det är definitivt inte sista gången heller.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/riskabelt-folja-sin-expartner-pa-facebook_7516086.svd 

      Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Du läser allt med de ”glasögon” du har på dig. Du vet mycket väl att om kyrkan inte är vad den påstår sig vara…så ojdå vad fel du hade. Du kan man vrida allt åt det helt motsatta håller. 

        Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Och du har ju inte fattat alls – det är Jesus Kristus som jag satsar på.

        Mormonkyrkan är en organisation, älskad är den förstås av mig och en hel del andra, men trots detta inte fullkomlig då den består av ofullkomliga människor.

        Livet rasar faktiskt inte ihop om Mormonkyrkan har fel i en del teologiska doktriner, eller om Katolska kyrkan, Svenska kyrkan, Evangeliska Frikyrkan eller någon annan kyrka har fel i en del teologiska doktriner. De kan ha fel i hur mycket som helst, men Jesus Kristus är fortfarande sanningen.

        Du spelar ut dina teologiska kort med resonemanget att Mormonkyrkan inte är sann (som du anser) ja då spricker allt för mormonerna. Men du glömmer att det som gör en kyrka sann, det är Jesus Kristus själv.

        Om det nu mot förmodan råkar vara så att Mormons bok är en fantasybok (jag personligen tror att den definitivt är inspirerad av Gud) så är Jesus Kristus fortfarande sanningen och han är fortfarande vår Frälsare. Jesus Kristus håller alla i sin hand även om allting runt ikring dem faller.

        Det är som att spela poker. Du satsar dina kort på att Mormons bok är falsk. Jag satsar mina kort på att Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet, och att ingen kommer till Fadern utom genom honom. Där satsar jag hela mitt kapital. Precis allt.

        Mormoner tror ofta att allt kommer att rasa för dem om Mormons bok kommer att visa sig vara falsk. Då tror de att allt rasar. Men om allt rasar, så kommer Jesus Kristus ändå finnas kvar där för dem. Om de inte vet om det redan så kommer de att märka det då. 

        Du kan prata dig blå i ansiktet om att Mormonkyrkan är falsk. Om Mormonkyrkan är falsk (fast jag tror inte det) så faller den kanske, men Jesus Kristus är fortfarande där hos varenda mormon ändå.

        Du satsar alla dina kort i pokerspelet i att skrämma mormoner och få dem att tro att Jesus Kristus kommer att överge dem om Mormons bok nu inte skulle vara sann. Du vill skrämma dem så att de ska tro att Jesus Kristus kommer att överge dem. Du vill förstärka deras naturliga funderingar på vad som är sant och falskt och inge fruktan i dem.

        Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Du tänkte att ju längre man skriver desto mer rätt blir det?

        Gilla

      • Bahra skriver:

        Det bästa motargumentet du kunde komma med? Ju mer lata dina insinuationer blir dest mer rätt blir det, eller?

        Nej, utförligt och tydligt tyckte jag ML skrev. DU kanske skulle prova det någon gång…

        Gilla

  14. janne skriver:

    Den som gör en fälla/gräver en grop åt andra faller oftast…..

    Gilla

  15. janne skriver:

    Intresant exempel från Mormonlady angående Lot och hans hustru.
    Förstår jag det rätt att det varit bättre för Magnus I att göra som Lot istället för Lots hustru?
    Inte vända sig om.
    Och i så fall vad var det Lot/Magnus Ifver flydde ifrån. 🙂

    Gilla

  16. janne skriver:

    Det tillkommer var och en som blivit varnad att varna sin nästa.
    Betyder det att jag inte längre ska intresera mig för mina gamla vänner,utan bara umgås med kyrkans medlemmar?
    Det är ju bättre att gå vidare.

    Gilla

  17. BDP skriver:

    Jag var totalt beroende av facebook för 3-4 år sedan, tillbringade enormt mycket tid där, men blev sen less på den ytliga tillvaron där, och gick ur helt och hållet för två år sen.  Så skönt! Och jag är faktiskt lite stolt att jag kunde det.

    Gilla

  18. Axel Stenkrona skriver:

    Det här har jag tänkt på också! När jag läste det här fick det mig att tänka på något som jag valde att lämna bakom mig och sen dess mått bra.

    När jag var yngre spelade jag ett datorspel som tog mycket av min fritid (ibland skoltid). Helt plötsligt som en välsignelse från ovan hade jag inte lust att spela mer. Jag insåg helt plötsligt vad mycket tid jag slösat. Till en början försökte jag få mina vänner att sluta spela. Jag lyckades med en men inom kort började han igen. Jag förstod väl att jag inte kunde hålla på att tjata på mina kompisar att sluta spela även om jag visste att det var slöseri med tid. Så jag gjorde väl det som var rätt och lämnade spelet bakom mig. Om mina vänner tyckte att de var värt att spela flera timmar om dagen så var det väl deras sak. Jag kunde ju hoppas att de tillslut slutade precis som jag (vilket de också gjorde och medgav att jag hade rätt). Det hade varit onödigt om jag hade använt tid och energi att övertala mina vänner att sluta. 

    Jag tycker på nått vis kan man dra en parallell här, är det bara jag som ser det? Hoppas inte det. Hursomhelst håller jag med om att istället för att hålla fast och älta det som varit ska man blicka framåt. 

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Man kopplar ofta allt till just den rörelse man är i och försöker dra alla paralleller man kan för att den ska vara just vad den påstår sig vara. Du är klok nog att förstå att man kan dra samma parallell fast på andra sätt.

      Gilla

  19. Bdp skriver:

    Magnus, Du kunde inte låta bli att nappa alltså? Rakt i fällan? Kunde du inte vara duktig och storsint och ”stå över ” en så uppenbar provokation? Som såklart direkt leder till en diskussion ni haft många gånger förut

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Fälla eller inte fälla, who cares? Det viktiga är väl att sanning kommer fram? Om provokationen leder till att sanning kommer fram – vem skadar det?

      Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Så du erkänner att det du håller på med är provokationer? Om det är sanningen som kommer fram eller inte, det kan du inte veta, för man kan inte bevisa vem som har rätt eller fel i religionsfrågor. Det är en väldigt stor skillnad, en milsvidd skillnad mellan att hålla på med provokationer som du gör och att vända andra kinden till som kristna gör.

        Gilla

      • Magnus Ifver skriver:

        Du hänger inte med i svängarna utan ser vad du vill se. BDP menar att DU gav MIG en medveten provokation.

        Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Jag struntar fullständigt i dig när jag skriver små artiklar som hänvisar till relevant forskning som man kan dra paralleller till. Om du upplever det som en provokation så beror det på ditt behov av självhävdelse och ett dolt bekräftelsebehov. Du känner dig alltså provocerad av forskningsresultaten?

        Gilla

  20. Magnus Ifver skriver:

    Var lärjungarna bittra mot sitt eget folk (judarna)? De var ju ex-judar (i tron). Eller gjorde de vad de gjorde av kärlek?

    Gilla

    • Magnus Ifver skriver:

      Skulle de må bättre av att ”bara gå vidare” och strunta i judarna?

      Gilla

      • Mormonlady skriver:

        Allt beror på hur personen mår. Mår man dåligt så ska man släppa taget och gå vidare, för att älta saker gör inte saken bättre utan allt blir faktiskt värre.

        Med andra ord, det är inte Guds vilja att se bakåt och älta saker och ting i normala fall, för man mår nästan alltid dåligt av det. Tänk på Lots hustru som tittade bakåt och förvandlades till en saltstod. Det stora flertalet av alla människor kommer att må dåligt om de tittar bakåt.

        Med andra ord, det är inte normalt och inte heller bra att krampaktigt hålla sig fast vid det förflutna, utan man ska gå framåt i livet mot nya horisonter och mål.

        Bara för att en person känner sig kallad till en uppgift så betyder det inte att det är så. Många känner sig kallade, men få är utvalda. Människor tror att de är kallade, men det handlar istället om självhävdelse och ett dolt bekräftelsebehov.

        Gilla

  21. janne skriver:

    Om jag är medlem i en organisation och aktivt arbetar för att organisationen ska växa,och sedan tycker mig förstå att jag lurat folk in i något falskt.Kan tänka mig att jag då känner ett moraliskt ansvar att ”ställa tillrätta” det jag åsamkat andra genom att locka dem in i det felaktiga.
    Kanske det är bitterhet över att ha blivit lurad.
    Som en försmådd älskare.

    Gilla

  22. Magnus Ifver skriver:

    Lämnar väl en mor sitt barn?

    Gilla

  23. BDP skriver:

    ojoj, ni leker med elden lite, sticker in huvudet i lejonets gap, rör om i getingboet…
    Det här lär generera många svar, men det var väl det som var meningen 🙂

    Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Mmm.. det är inte alltid lätt att släppa taget. Men om man vet om hur den psykologiska processen fungerar går det mycket snabbare och lättare.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s