Alla är Guds barn

Hela Jesu gärning här på jorden är en endaste lång tjänst inför Gud Fadern i att visa alla människor att de är Guds barn. Vilsna människor, bedrövade människor, fattiga människor och människor från olika folk och stammar.

Alla behövde få höra av Jesus orden som gav dem liv och hopp igen… Gud Fadern hade inte övergivit dem, utan han var fortfarande deras Fader, för en Fader överger inte sina barn.

Jesus torkade deras tårar, läkte deras sår, tröstade både små och stora. Inga problem var för små för att inte tas på allvar, och inga problem var för stora för honom.

För en del människor är det svårt att greppa detta med att alla människor är Guds älskade barn. De kämpar med sina fördomar och tror verkligen att bara de är Guds barn.

Mormoner tror precis som de allra flesta andra kristna att alla människor är Guds barn. Vi är unika och älskade barn till Gud, och den som har tappat bort denna kunskap kan sätta sin förtröstan på Jesus som visar oss vägen hem. Vart vi än är på denna jord, ja i hela universum, så vet vi att Jesu nåd och kärlek når oss.

Min bön till Gud är att jag ska alltid ska komma ihåg min största kärlek i livet, Jesus Kristus, och det som han har gjort för mig. För jag är så oändligt tacksam för allt. Han led och dog för mig, det är sant. Men inte bara det. Han levde för att jag skulle kunna lära mig hur man ska leva också. Han är mitt allt, min skatt i livet.

First United Methodist Church är ett evangelikal mainstream metodistsamfund, och de säger så här:

”We believe that every human being is a beloved child of God. We believe that each human being is on a journey toward God, with God. We freely admit that we do not have all the answers. We believe that Jesus points the way. We encourage each other to become aware of the journey we are all on together.”

http://fumcaustin.org/category/faith-stories/

”Likväl – alla människor är Guds barn. Gud älskar alla människor, oavsett vad de gjort och gör, oavsett hur förledda de är, och han vill inte att någon enda ska gå förlorad. Han vill att alla ska få evigt liv – så som hans syfte var från början.”

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/partisk.htm

Svenska kyrkan anser att alla människor är Guds barn.

”jag tror att alla människor är Guds barn, att alla människor är älskade, men vi behöver dopet som tecken på det och vi behöver påminna oss om vårt eget dop, påminna oss om att vi är älskade och aldrig någonsin övergivna.”

http://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/category/tillbaka-till-kallan/

Katolikerna anser att alla människor är Guds barn.

”Alla människor är Guds barn och skyldiga att ta hänsyn till, hjälpa och stödja varandra.” sid 57

http://www.kpn.se/pdf/Riktlinjer.pdf

Judendomen anser också att alla människor är Guds barn:

”I andakterna återkommer han flera gånger till sin övertygelse om att vi alla är Guds barn.”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1320&artikel=394892

Två verser ur Gamla Testamentet:

5 Mos 14:1 ”Ni är HERRENS, er Guds, barn. Ni skall inte rista märken på er eller göra er skalliga ovanför pannan för de döda, 2 ty du är ett folk som är helgat åt HERREN, din Gud, och dig har HERREN utvalt till att vara hans egendomsfolk bland alla folk på jorden.”

Hos 1:10 Men antalet av Israels barn skall bli som havets sand, som inte kan mätas, ej heller räknas. Och det skall ske att på den plats där det sades till dem: ”Ni är inte mitt folk”, skall det sägas till dem: ”Ni är den levande Gudens barn”.

Det här inlägget postades i Alla inlägg, Samfund, kyrkor och religioner, Samhällsfrågor, Skrifterna allmänt, Teologi. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Alla är Guds barn

  1. Reza skriver:

    Adam var människa från jorden och Kristus är Gud? Varför skriver du som om man har sagt annat? Läs. Vad Adam ställde till med reparerar ”siste Adam”, nämligen Kristus i egenskap av Gud. Därav att jag skrev förhållandet mellan första och sista människa. Men med dessa verser försöker du påskina att det inte finns en föruttillvaro eftersom det inte nämns något sådant. Inte så konstigt då ämnet handlar om något helt annat.

    Gilla

  2. Magnus Ifver skriver:

    Adam var en människa och kom från jorden. Det gjorde inte Jesus eftersom Han är Gud och är evig. Den jordiska kroppen måste dö innan den andliga uippstår. Det är kontexten av kap 15.

    Gilla

  3. Magnus Ifver skriver:

    Ok, då förstår jag vad du tänkte på. Gud gav oss livet och vi vänder åter till Gud som gav oss liv i första taget. Jag förstår att det är ordet ”åter” du anspelar på. Det är fortfarande att ge texten en betydelse som inte finns där. Gud hade inte låtit små otydliga ord/skriftställen vara avgörande för en sådan viktig doktrin. Det hade bekräftats genom Bibeln i sin helhet som alls inte är fallet (det vorde annorlunda om ni stött det med att ”många dyrbara delar tagits bort ur Lammets bok”)

    Gilla

  4. Bahra skriver:

    @ Magnus: ”Kroppen dör och hamnar i jorden men anden lämnar kroppen och hamnar hos Gud.”

    Du missförstår min fråga. Jag undrar hur du ser på att frasen ”vänder åter till Gud”, eng. ”return unto god” används i versen, när det inte går att återvända till en plats där man aldrig varit. Du anser ju att anden inte varit hos gud innan så hur förklarar du frasen?

    Gilla

  5. Magnus Ifver skriver:

    Reza: Läs 1 Kor 15: 46-47
    ”Men det andliga är inte det första utan det jordiska. Därefter kommer det andliga. Den första människan var av jord, jordisk. Den andra människan kom från himlen”

    Kontexten handlar om kroppen och uppståndelsen. I vers 35 frågar Paulus ”Hur uppstår de döda?” Sedan fortsätter Paulus att berätta om den troende och hur den jordiska kroppen måste dö för att den andliga ska uppstå. Paulus beskriver den rätta ordningen av existensen dvs först den jordiska kroppen sedan den andliga eller uppståndda. Funnes en föruttillvaro hade versen istället lydit något i stil med ”Först den andliga kroppen, sedan den jordiska, sedan den uppståndna.”

    Det du lägger fram i form av ”experter” stödjer fortfarande inte din poäng. Gud är allvetande och vet allt innan det skett. Han förordinerade Jeremia till att bli en profet helt enkelt och han visste redan allt som skulle ske.

    Gilla

    • Reza skriver:

      ”Reza: Läs 1 Kor 15: 46-47 ”Men det andliga är inte det första utan det jordiska. Därefter kommer det andliga. Den första människan var av jord, jordisk. Den andra människan kom från himlen”

      Kontexten handlar om kroppen och uppståndelsen. I vers 35 frågar Paulus ”Hur uppstår de döda?” Sedan fortsätter Paulus att berätta om den troende och hur den jordiska kroppen måste dö för att den andliga ska uppstå. Paulus beskriver den rätta ordningen av existensen dvs först den jordiska kroppen sedan den andliga eller uppståndda. Funnes en föruttillvaro hade versen istället lydit något i stil med ”Först den andliga kroppen, sedan den jordiska, sedan den uppståndna.”

      Du hoppar över verser och kastar dig mitt i en mening Magnus. Jag föreslår att du backar bandet till föregående vers där vi först läser:

      ”45 Så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en levande varelse.* Den siste Adam* blev en livgivande ande.”

      Och nu din vers:

      ”46 Men det andliga är inte det första utan det jordiska. Därefter kommer det andliga. 47 Den första människan var av jord, jordisk. Den andra människan kom från himlen.”

      Som du ser handlar det om förhållandet mellan Adam och Kristus som förste och siste människa där det inte finns en stavelse av vad du förklarar. 😉

      Gilla

  6. Reza skriver:

    ML, jomän! 😉

    Han säger att jag ska kolla upp med experter. När man sedan lägger fram experter i form av lexikon försöker han blåsa bort ämnet till 1 Mos 2:7. Han gör en i alla fall aldrig besviken.

    Gilla

  7. Magnus Ifver skriver:

    ML: Det finns inget stöd från bibelforskare på det ni påstår utan precis tvärtom. Bibelforskare är givetvis på det klara att de avser förordination. Detta inte pga ”tolkning” utan att ordet betyder just som jag säger. Således handlar det heller inte om ”min tolkning”.
    Sedan gör du återigen ett onödigt personangrepp som inte är konstruktivt.

    Bahra: Pred 12:7 ”då stoftet vänder åter till den jord det kommit ifrån och anden vänder åter till Gud som gav den liv”
    Kroppen dör och hamnar i jorden men anden lämnar kroppen och hamnar hos Gud.

    Gilla

  8. Bahra skriver:

    @ Magnus: ”Det finns inget av de skriftställena som handlar om någon föruttillvaro annat om man själv ger det den betydelsen.

    Ja, det kan man ju hävda, om man vill. Som jag sade kan betydelsen också tolkas som förordinering, precis som du hävdar. Men eftersom du säger som du gör, kan jag också hävda det omvända från dig, nämligen att inget av de skriftställena handlar om förordination annat än om man själv ger det den betydelsen.

    Hur resonerar du tex om Pred 12:7?

    1 mos 2:7 exkluderar inte förexistens, snarare tycker jag att det bekräftar den. ”blåste in livsande i hennes näsa” förutsätter att livsanden fanns innan den blåstes in genom näsan, eller hur. Får nog lägga till den versen i min lista…

    Vill bara klargöra att diskussionen om den blinde mannen och vem som syndade inte har någon relevans på ifall det finns en förexistens eller inte. Jag tog också upp svaret att ingen hade syndat, enbart för att jag inte ville ha den frågan hängande. Det var egentligen inte teodicéproblemet som var fokus, utan idén att förklaringen kunde ligga i en existens före jordelivet.

    Men för att understryka fördomarna, så delar jag i princip din förklaring till teodicéproblemet…nästan. 🙂

    Gilla

  9. Magnus Ifver skriver:

    Det finns inget av de skriftställena som handlar om någon föruttillvaro annat om man själv ger det den betydelsen. En sådan viktig lära skulle framgå tydligt om det vore en kristen doktrin. Istället läser vi i 1 Mos 2:7
    ”Och Herren Gud danade människan av stoft från jorden och blåste in livsande i hennes näsa och så blev människan en levande varelse”
    Det du säger om den blinde mannen om ”vem som syndat”. Jesus svarar att ingen har syndat (varken han eller hans föräldrar) Mannen är nämligen född in i en syndig värld. Pga av våra första föräldrars synd bröts kontakten med Gud och därmed fördes synden in i världen. Pga synden lever vi i en bruten värld. Det är därför det finns så mycket hemskheter, ondska osv.

    Gilla

  10. Reza skriver:

    Magnus: ”Reza: Ordet ”know” på hebreiska indikerar förordination och inte pre existens precis som jag säger. Kolla upp det själv med kunniga i hebreiska.”

    Kolla upp med experter… Det här är ett annat standardaltenativ som svar när man inget annat har att säga. Bahra har lagt upp en utomordentlig research och här kommer ett exempel från en bibellexikon på vad experter säger om ordet yada:

    ”Transliterated Word Phonetic Spelling
    Yada` yaw-dah’
    Verb 848
    Definition

    to know 1a
    to know, learn to know 1a
    to perceive 1a
    to perceive and see, find out and discern 1a
    to discriminate, distinguish 1a
    to know by experience 1a
    to recognise, admit, acknowledge, confess 1a
    to consider
    to know, be acquainted with
    to know (a person carnally)
    to know how, be skilful in
    to have knowledge, be wise
    (Niphal)
    to be made known, be or become known, be revealed
    to make oneself known
    to be perceived
    to be instructed
    (Piel) to cause to know
    (Poal) to cause to know
    (Pual)
    to be known
    known, one known, acquaintance (participle)
    (Hiphil) to make known, declare
    (Hophal) to be made known
    (Hithpael) to make oneself known, reveal oneself”

    Gilla

    • Mormonlady skriver:

      Reza, han accepterar inte vanliga hederliga bibelforskare, han accepterar inte heller vanlig forskning som kristna bedriver på universitetsnivå. Det enda som han accepterar är sin egen tolkning, och bara den är från Gud enligt hans sätt att se på saken. Det enda han vill är att slita sönder oss.

      Matt 7:6 ”Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.”

      Gilla

  11. Gunnel Troberg skriver:

    The Old and New Testament address the question of pre-existence indirectly. For example, in Jeremiah 1:5 we read, ”Before I formed thee in the belly I knew thee; and before thou camest forth out of the womb I sanctified thee, and I ordained thee a prophet unto the nations.”

    Romans 9:10-12 says ”And not only this; but when Rebecca also had conceived by one, even by our father Isaac; (For the children being not yet born, neither having done any good or evil, that the purpose of God according to election might stand, not of works, but of him that calleth;) It was said unto her, The elder shall serve the younger.” On the other hand, Paul says in Ephesians 1:4 that ”According as he hath chosen us in him before the foundation of the world, that we should be holy and without blame before him in love:”

    The question Christ’s disciples asked about the man born blind suggests that they believed in the pre-existence of the man’s spirit. ”And as Jesus passed by, he saw a man which was blind from his birth. And his disciples asked him, saying, Master, who did sin, this man, or his parents, that he was born blind?”[1]

    The earliest surviving Christian writings on the pre-existence are by Origen. Origen posited in a speculative work that the soul was assigned a body as a penalty for its sin of looking downward toward the corrupt earth.[citation needed]

    The doctrine also derives in part from a repudiation of Greek thought by Tertullian, who argued that a material body was created for each immaterial soul.[citation needed]

    While orthodox Christian doctrine insists that humanity did not pre-exist,[citation needed] there are those who postulate that the biblical tradition says otherwise.[2] (källa: Wikipedia)

    Gilla

  12. Magnus Ifver skriver:

    Jag säger som jag sade tidigare. Hade det varit så att det funnes en förrutillvaro så hade det framgått tydligt i Bibeln och inget som man skulle behöva spekulera i. Men det finns verkligen ingenting i Bibeln som stödjer den läran annat än om man har en vild fantasi. Det är så här en del udda rörelser håller på. Man lägger IN en betydelse i bibeltexten istället för att få UT en betydelse.
    Vi kan alltid använda oss OR (original reader) dvs det kan inte betyda för oss idag någonting som det inte betydde för urprungsläsaren.
    Men som sagt Gud är allvetande och vet allting redan innan det skett. Det är anledningen att han ”kände till ” Abraham innan han fanns till.

    Gilla

  13. Gunnel Troberg skriver:

    @Bahra. Vad sägs om att skapa ett blogginlägg om föruttillvaron? Materialet har du redan. En av kyrkofäderna Origenes stödde denna lära, så den är inte främmande för den urkristna tron. Detta var en lära som Viktor Rydberg hänvisade till också.

    Gilla

  14. Bahra skriver:

    Har gjort några rättelser i stavning och några förtydlingar i min kommentar ovan.

    @Magnus: Som jag skriver ovan, ”yada” kan både betyda ”välja” (indikera förordination, som du hävdar) OCH ”känna” i en mer intim mening (som Reza hävdar) som förutsätter samvaro. Jag hävdar, precis som ovan, att ordet ”yada” är valt med omsorg just för att indikera BÅDA dessa betydelser. Vilket också är logiskt, att man utväljer någon som man känner och vet kan utföra uppgiften.

    Läs gärna resten av min kommentar också, jag lade många timmar på att sammanställa de skrifställen i bibeln som jag tycker stöder en föruttillvaro, efter din kommentar att det inte fanns fler utom Jer 1:5.

    Gilla

  15. Magnus Ifver skriver:

    Reza: Ordet ”know” på hebreiska indikerar förordination och inte pre existens precis som jag säger. Kolla upp det själv med kunniga i hebreiska.
    Vad gäller ”Guds barn”
    1. Vi kan väl åtminstone vara på det klara med att kristna aldrig avser en bokstavlig tolkning av ”barn”. Detta eftersom att Gud är något helt annat för oss kristna. Han är inte som oss utan ande. Han är ingen upphöjd människa. När en kristen i så fall du tänker på säger Guds barn så menar denne en skapad varelse av Gud. Det här är ju den viktigaste skillnaden.
    2. Jag anser såklart att kristna som använder termen Guds barn om oss som Hans skapelser har fel i sitt sätt att uttrycka sig eftersom Bibeln säger att en andlig pånyttfödelse krävs. Men även OM som sagt så är punkt 1 den viktigaste. Även OM det var som du sade så är själva läran runt begreppet ”Guds barn” helt annorlunda.
    Vad gäller skriftställena du tar upp så har jag redan svarat på det.

    Gilla

  16. Bahra skriver:

    @ Magnus:

    Den versen i Jeremia är typ den enda versen JKK använder för att tycka sig ha bibliskt stöd av en föruttillvaro. Hade det nu funnits något sådant så hade Gud inte varit så dunkel och det hade blivit uppklarat genom andra ställen i Bibeln.

    Du har helt rätt i att bibeln är ganska tunn (åtminståne tunnare än vad jag skulle föredra) på verser som stöder en förexistens, men samma gäller i så fall även för förordination (dessutom skall man komma ihåg att förexistens och förordination på inget sätt är ömsesidigt exkluderande). Det finns dock några verser till förutom Jeremia 1:5. Vill man argumentera ännu mer mot doktrinen om en föruttillvaro kan man dessutom argumentera att Mormons bok också är tunnsådd på verser som stöder den. Då skall man veta att doktrinen tydligast beskrivs i Kostbara Pärlan och i Läran och Förbunden.

    Jag säger det på förhand för att klargöra att jag naturligtvis läser bibeln med den uppfattningen att det finns en föruttillvaro och då ser jag naturligtvis stöd för det. Medan de som har en annan uppfattning, t.ex. om förordination, istället ser det när de läser samma verser.

    1 Pet 1:20
    20 Han var utsedd redan före världens skapelse men har i dessa sista tider uppenbarats för er skull,

    Jag inbillar mig att det inte är någon diskussion om att denna vers visar att Jesus Kristus verkligen fanns i en förexistens, dvs ”redan före världens skapelse”, inte bara som en förordinerad tanke om vad som komma skall. Jag läser in en föruttillvaro, men man skulle kunna läsa förordination. Eller varför inte både och?

    Ef 1:3-4
    3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse,
    4 liksom han innan världens grund blev lagd har utvalt oss i honom för att vi skulle vara heliga och fläckfria inför honom.

    Samma gäller denna vers. Stöd finns för båda tolkningarna och ingen tolkning kan uteslutas. Dock läser jag ”innan världens grund blev lagd” på samma sätt som jag läser ”redan före världens skapelse” och drar samma slutsats som i 1 Pet 1:20. Dvs en förexistens.

    Joh 17:24
    24 Fader, jag vill att där jag är, där skall också de som du har gett mig vara med mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, eftersom du har älskat mig innan världens grund var lagd.

    Ytterligare en vers med stöd för båda tolkningarna, men där jag med formuleringen ”innan världens grund var lagd” drar slutsatsen: En föruttillvaro.

    Rom 8:29
    29 Ty dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder.

    Denna vers tycks luta mer åt förordination i sitt budskap, men jag ser också stöd för en förexistens. Båda tolkningarna ryms, så jag tar med den ändå.

    Vi tar Jeremia 1:5 igen.
    5 ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken.”

    Innan (eng. ”before”) antyder före skapandet eller ”formandet i moderlivet”. Man kan hävda att versen syftar till avslutandet av formandet, dvs Jeremias födelse, men jag tolkar det som innan det över huvudtaget fanns någonting. Dvs innan formandet över huvud taget hade påbörjats.

    utvalde (heb, ”yada”, eng .”knew”) är lite vidare. Betydelserna går isär och kan tydas olika. Precis som Reza mycket riktigt poängterade betyder Yada ”känna” i en mer intim mening som förutsätter, åtminstone i min mening, en längre tids samvaro. Men, den kan också betyda ”välja” i den meningen att man tar ett beslut eller tar en av ett urval. Både den svenska och den engelska översättningen torde därför vara grammatiskt korrekt. Min uppfattning är dock att ordet ”yada” valts med omsorg och att det är meningen att det skall betyda båda dessa saker samtidigt. Dvs Gud både kände Jeremia väl och utvalde honom.

    Jag kan inte se något sätt att utesluta vare sig förordination eller förexistens med denna vers. Båda tolkningarna ryms. Vill man se en förordination i detta så gör man det, men jag ser en förexistens i samvaro med Gud där Jeremia var känd och utvaldes bland andra. Vilket torde vara logiskt, att man utväljer någon som man känner och vet kan utföra uppgiften.

    Joh 9:2
    2 Hans lärjungar frågade: ”Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?”

    Denna vers har traditionellt hänvisats till som att apostlarna förutsätter en föruttillvaro som det dessutom går att synda i. En evangelikal tolkning har varit att synden i fråga skulle ha begåtts före födseln, men efter befruktningen, och finner stöd för tex arvssynden och att odöpta barn kommer till helvetet.

    Men vi vet helt enkelt för lite om bakgrunden till frågan, eftersom det inte står med, för att kunna dra några definitiva slutsatser. Hursomhelst finns en problematik i förutsättningarna. B.la. förutsätter frågeställningen att:
    1,-världslig olycka är ett resultat av synd.
    2,-ett barn kan bestraffas för sina föräldrars synder.
    3,-en person kan straffas med handikapp pga sina synder genom:
    a, Gud förutsåg hans synder och straffade honom i förväg
    b, Barnet bestraffades för synder begångna i moderlivet.
    c, Barnet bestraffades för synder begångna i en förexistens.

    Som mormon förkastar jag bestämt alla dessa punkter. Medan jag är osäker på var evangelikaler står på alla punkter verkar de åtmiståne bestämt förkasta 3c, kanske du kan upplysa mig, Magnus? Diskussionen verkar helt bizarr och låter helt absurd i mina öron, men alla ovan nämnda punkter diskuterades tydligen flitigt av dåtidens prästerskap och teologer. Skall vi vara helt neutrala i vår bedömning måste vi erkänna att alla dessa varianter är möjliga tolkningar. Svaret på frågan ges naturligtvis också i vers 3, Jesus svarade: ”Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom. Men det är utanför ämnet.

    Jag tycker att det är tydligt att detta är en diskussion i teodicéproblemet (om gud är allsmäktig, varför tillåter han lidande?) där förexistens tas för given och är så självklar att man nästan missar det i förbifarten.

    Pred 12:7
    7 då stoftet vänder åter till den jord det kommit ifrån och anden vänder åter till Gud som gav den.

    I första delen av denna vers återvänder kroppen till sin ursprungliga plats, nämligen jorden. Andra delen visar att anden återvänder till sin ursprungliga plats, nämligen till Gud. Som jag läser denna vers förutsätter ”vänder åter” eller återvända, en tid med Gud innan anden placerades i den jordiska kroppen. Man kan ju, per definition, inte återvända till en plats man aldrig varit på.

    I min mening utesluter denna vers t.o.m. att det handlar om förordination eftersom det står ”vänder åter” (eng, return), vilket anspelar på att ursprunget är himlen. Som jag ser det är det lika orimligt att utesluta en samvaro med Gud efter döden som det är att utesluta en samvaro i föruttillvaron. Versen visar att jordelivet snarare verkar vara ett mittentillstånd.

    Job 38:4-7
    4 Var fanns du när jag lade jordens grund? Svara, om du har så stort förstånd.
    5 Vem har bestämt hennes mått – du vet! Och vem spände mätsnöret över den?
    6 Var fick hennes grundpelare sina fästen? Vem lade hennes hörnsten,
    7 medan morgonstjärnorna tillsammans sjöng och alla Guds söner ropade av glädje?

    Vers 4-6 sätter tidsramen till själva skapelsen, vers 7 visar att ”morgonstjärnorna tillsammans sjöng och alla Guds söner ropade av glädje” medan jorden fortfarande höll på att skapas.

    Jag har hört många andra förklaringar till denna vers och självklart kan man tolka det som att guds söner inte skall tolkas bokstavligt utan istället vara andra väsen med egenskaper lika gud, eller mer nedtonat, änglar.

    Jag läser denna vers som att föruttillvaron är verklig och vi alla sjöng och ropade av glädje inför skapelsen och vårt stundande jordeliv på densamma.

    Avslutningsvis vill jag återigen poängtera att man självklart kan tolka de verser jag tagit upp på olika sätt. Samtidigt utesluter inte förordination föruttillvarons existens, lika lite som en föruttillvaro utesluter förordination. Tror man att en föruttillvaro är omöjlig ser man andra tolkningar än vad jag gör, men Jag tolkar dem med fördel till att bekräfta en föruttillvaro.

    Gilla

  17. Reza skriver:

    Magnus: ”Vad gäller ordet för ”know” på hebreiska så har du inte rätt. Ordet indikerar förordination och inte förexistens.”

    Du har inte rätt? Var det allt du kunde komma med? Det här brukar vara ditt standardalternativ när du inte kan svara annat. Ordet förordination som du hittar på också stämmer inte heller då King James version säger annat, nämligen det jag påpekade om betydelsen av ordet yada:

    (KJV) “Before I formed thee in the belly I knew thee;”

    Sedan bör du läsa igen vad Mormonlady har länkat till, att din version av vad du påstår inte stämmer med vad andra Kristna säger. De gör inte alls skillnad på vilka som är Guds barn medan du gör dina godtyckliga gränsdragningar. Och eftersom du skyndar dig att glömma får du också bibelverserna igen. Läs om och om igen. Det brukar hjälpa faktiskt:

    5 Mos 14:1 ”Ni är HERRENS, er Guds, barn.”

    Mal 2:10 ”Har vi inte alla en enda Fader? Har inte en enda Gud skapat oss? Varför handlar vi då svekfullt mot varandra och kränker våra fäders förbund?”

    Ef 4:6 ”en Gud som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla.”

    Ef 5:1 ”Bli Guds efterföljare, ni som är hans älskade barn.”

    Hos 1: 10 ”Men antalet av Israels barn skall bli som havets sand, som inte kan mätas, ej heller räknas. Och det skall ske att på den plats där det sades till dem: ”Ni är inte mitt folk”, skall det sägas till dem: ”Ni är den levande Gudens barn”.

    Apg 17:29 ”Är vi nu av Guds släkt bör vi inte tänka oss att gudomen liknar något av guld, silver eller sten, en bild som kommit till av mänsklig konst och fantasi.”

    Hebr 12: 9 ”Vi hade våra jordiska fäder som tuktade oss, och vi hade respekt för dem. Skulle vi då inte så mycket mer underordna oss andarnas Fader så att vi får leva?”

    Matt 5:9 ”Saliga är de som skapar frid, de skall kallas Guds barn.”

    Gilla

  18. Magnus Ifver skriver:

    Reza: Jag vet hur jag skulle kunna lägga in en egen tolkning i Joh 1:12-13?

    ”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud”

    Vad gäller de länkar ML lagt fram så har jag redan svarat på det. För det första är det en väsentlig skillnad vad en kristen menar med Guds barn oavsett om alla människor skulle ha varit Guds barn. Ni försöker istället applicera det som om vi trodde lika. Ni lägger in en bokstavlig betydelse vilket aldrig en kristen skulle göra. Men Bibeln är som sagt tydlig med att en människa blir född av Gud vid en andlig pånyttfödelse.

    Vad gäller ordet för ”know” på hebreiska så har du inte rätt. Ordet indikerar förordination och inte förexistens. Gud kan förordinera någon som inte finns eftersom han är allvetande. Han vet det som kommer hända i framtiden

    Bahra: ”Gud talar om det som inte finns som om det redan fanns”
    Gud är allvetande. Han vet vad som kommer ske redan innan det skett. Föruttillvaron är inte en kristen doktrin (vilket faktiskt förvånade mig storligen efter jag lämnade kyrkan) Jag tog nästan för givet att kristna också trodde på en föruttillvaro. Den versen i Jeremia är typ den enda versen JKK använder för att tycka sig ha bibliskt stöd av en föruttillvaro. Hade det nu funnits något sådant så hade Gud inte varit så dunkel och det hade blivit uppklarat genom andra ställen i Bibeln.

    Gilla

  19. Bahra skriver:

    @ Magnus: Ja, så kan man ju tolka det om man vill. Samtidigt utesluter inte en förordination att en förexistens (eller föruttillvaro som vi kallar den) finns. Jag tycker snarare att det omvända då är mer rimligt.

    Vad som ”faktiskt står” i versen (verkligen att missa någonting som faktiskt står där) är att Gud, innan Jeremia ens var skapad, så kände Gud honom (inte att Gud visste hur han skulle bli) och valde honom (bland många andra?). Det finns olika ord för ”valde” i olika översättningar (”set you apart”, ”consecrated you”, ”sanctified thee”, ”appointed thee”, ”ordained thee”, ”separated thee” osv). För mig innebär det hursomhelst att det fanns ett urval att välja från. Om versen enbart handlar om att förordinera Jeremia så finns det ingen anledning att indirekt tala om att det fanns andra (som inte var utvalda). Då skulle det vara rimligare att anta att Gud helt enkelt bara skapade Jeremia precis så som han ville ha honom. Men så står det ju faktiskt inte.

    Eller behövde Gud också förordinera ett urval som inte skulle bli utvalt? Bara för Jeremias skull?

    För mig är svaret enkelt. Gud kände Jeremia i föruttillvaron, dvs innan han ens blivit född (som det ”faktiskt står”). Han kände också alla andra i Jeremias samtid (och resten av hela mänskligheten också naturligtvis) och kunde därmed med lätthet säga: ”utvalde jag dig” (bland alla andra) ”till en profet för folken”.

    Och självklart är gud allvetande, även om jag inte är säker på att just rom 4:17 handlar om det.

    Gilla

  20. Reza skriver:

    Magnus, dina verser om Guds barn är dina egna tolkningar. Och igen låtsas du som att du inte förstår när Mormonlady lagt länkar där Kristna anser ALLA vara Guds barn och inte gör skillnaden du försöker påskina. Säg mig nu Magnus, vad anser du om att det finns Kristna som inte håller med dig i frågan?

    Magnus: ”Jeremia handlar om förordination och inte någon föruttillvaro”

    Tänk efter! Hur kan Gud ”förordinera” någon som INTE finns? Och du tycks inte heller veta att det hebreiska ordet som används i Jeremia för utvalde (knew på Kjv) är yada. Vilket också används på persiska för att ”komma ihåg” (yadam), men som på hebreiska används på ett djupare plan och handlar om en nära och intim relation. Så vad Gud till Jeremia säger är att innan jag danade dig i moderlivet kände jag dig och hade nära relation till dig. Detta kan bara göras i en föruttillvaro. Och det är därför inom judendomen finns de som tror på en förexistens.

    Gilla

  21. Magnus Ifver skriver:

    Jeremia handlar om förordination och inte någon föruttillvaro (verkligen att läsa in något som inte finns där). Gud har kunskaper om allt som kommer att ske eftersom Han är allvetande. Han vet innan det har hänt (Rom 4:17)

    Gilla

  22. Gunnel Troberg skriver:

    Föruttillvaron trodde även kyrkofader Origenes på. Jeremia 1:5 ”Förrän jag danade dig i moderlivet, utvalde jag dig, och förrän du utgick ur modersskötet, helgade jag dig; jag satte dig till en profet för folken.” T om min egen mamma, som inte är organiserat religiös och absolut inte mormon fick uppenbarelser där jag talade om för henne från min förexistens att jag var en kvinna och ville bli nedfödd till jorden. Det är mao inte bara medlemmar i Jesu Kristi Kyrka som tror på en föruttillvaro.

    Gilla

  23. Magnus Ifver skriver:

    Bibeln säger att alla människor är Guds skapelser (Kol 1:16) och att Gud älskar hela världen (Joh 3:16) men bara de andligt pånyttfödda är Guds barn (Joh 1:12, 11:52, Rom 8:16, 1 Joh 3:1-10)
    De andra sägs aldrig vara Guds barn i Bibeln. Efe 2:3 säger att innan en andlig pånyttfödelse var man ”vredens barn”

    Gilla

  24. Reza skriver:

    Nej Magnus. Så här ligger det till: Bland annat Mormonlady har lagt upp länkar där ”kristna” inte alls gör skillnad på vilka som är Guds barn, där det inte är skillnad på en som tror/pånyttfödd eller så. Där alla är Guds barn på exakt samma villkor. Det finns också tydliga bibelverser som visar detta. Hade du alls läst/förstått/brytt dig hade du inte skrivit som du gör.

    Gilla

  25. Magnus Ifver skriver:

    Här måste vi särskilja vad en mormon respektive en kristen menar med ”Guds barn”. Mormoner tror att en människa rent bokstavligen är Guds barn dvs att Gud Fadern är en förhärligad ”upphöjd” människa med kött och blod. Tillsammans med denne Fader ska en himmelsk Moder också finnas.
    När en kristen säger ”Guds barn” så betyder det bara att Gud skapat människan. Denne Guden är evig, oskapad, har alltid varit Gud (aldrig en människa). Han har aldrig syndat och har aldrig haft mänskliga egenskaper. Nu tror jag en del kristna använder ”Guds barn” lite slarvigt till att mena att alla människor är skapade av Gud (här och inte i någon föruttillvaro). Det Bibeln säger i (Joh 1:12) är att man blir kallad Guds barn” när man tar emot Jesus dvs blir pånyttfödd dvs en andlig pånyttfödelse som endast kan ske genom tro.

    Gilla

  26. Gunnel Troberg skriver:

    Saliga är de som skapar frid, de skall kallas Guds barn. (Bergspredikan) (Matt 5:9)

    På de grunderna borde Dalai Lama platsa in, men kanske inte alla oss på detta forum kanske??? 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s