Social trinitarism

Dr. David L. Paulsen är professor i filosofi på Brigham Younguniversitetet. Han berättar i en intervju hur Mormonkyrkans syn på Gudomen är, hur relationen är mellan Gud (Fadern), Gud (Sonen) och Gud (den Helige Ande). Förhållandevis ganska nyligen har en del evangelikala teologer uttryckt åsikter som är samma som den som Mormonkyrkan har. Detta gäller speciellt Öppen teism, Social trinitarism och andra trender inom evangelikal teologi.

Modern Reformation: An Interview with Dr. David Paulsen

MR: Please briefly explain to our readers how the LDS Church’s doctrine of God is similar to or different from the traditional Christian doctrine of the Trinity. DP: Our first Article of Faith affirms our belief in the New Testament Godhead. It states simply: ”We believe in God the Eternal Father, in his son Jesus Christ and in the Holy Ghost.” We reject the traditional, but extra-biblical, idea that these three persons constitute one metaphysical substance, affirming rather that they constitute one perfectly united, and mutually indwelling, (2) divine community. We use the word ”God” to designate the divine community as well as to designate each individual divine person. Thus our understanding of the Godhead coincides closely with what is known in contemporary Christian theology as ”social trinitarianism.” (3) This, we believe, is the model of the Godhead portrayed in the New Testament.”

Naturligtvis är det väldigt intressant för mormoner att se parallellerna med andra kristna grupper. Joseph Smith var inte någon lärd man, han var ingen teolog, inte heller en filosof. Han var en profet, och det är inte alltid som profeter uttrycker sig exakt på ett teologiskt sätt, för en profet berättar om sina upplevelser med Gud. Paulsen ger oss läsare en mycket bra förklaring på hur Joseph Smith ser på treenigheten. Jag måste säga att det gläder mig mycket att det finns evangelikala kristna som har samma syn på det hela, för det är annars lätt för kritiker att påstå att mormoner är helt fel ute. Så det är bäst att komma ihåg att mormoner har en social trinitariansk tolkningsmodell, och att mormoner inte alls är själva om att ha denna åsikt.

”Paulsen summarizes Joseph Smith’s view of the Trinity:Smith’s conception of the Godhead is thus an especially robust form of [socialTrinitarianism], deeply informed by his view of love as the foremost attribute of God. It clearly distinguishes three divine beings while giving an internally consistent and biblically faithful account of their unity in power and decision, and in perichoresis. Itexplains the sharing of power and decision making by recognizing the Father as fount of divinity, distinct in role but freely sharing the fullness of divinty with the Son and HolyGhost. It explains perichoresis not through ontology, but as free and intimatecooperation, based on love, and hence communicable to all who are willing to fullyparticipate in this love.” (Paulsen, “Joseph Smith and the Trinity,” 55)

http://www.scribd.com/doc/46291860/Three-Gods-in-One-Perspectives-on-Mormon-Social-Trinitarianism

Det är speciellt Cornelius Plantingas tolkning som är populär bland mormoner.

”Let me propose generally, then, that the Holy Trinity is a divine, transcendent society or community of three fully personal and fully divine entities: the Father, the Son, and the Holy Spirit or Paraclete. These three are wonderfully unified by their common divinity, that is, by the possession by each of the whole generic divine essence — including, for instance, the properties of everlastingness and of sublimely great knowledge, love, and glory. The persons are also unified by their joint redemptive purpose, revelation, and work. Their knowledge and love are directed not only to their creatures, but also primordially and archetypally to each other. The Father loves the Son and the Son the Father. Extrapolating beyond ex-plicit New Testament teaching, let us say that the Father and the Son love the Spirit and the Spirit the Father and the Son. The Trinity is thus a zestful, wondrous community of divine light, love, joy, mutuality, and verve.” (Plantinga, ”Social Trinity and Tritheism,” in Trinity, Incarnation, and Atonement, 27-28.)

President Gordon B. Hinckley skriver på sidan 8 i Liahona, juli 2006: ”Tre åtskilda personer. Alltså tror jag på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden. Jag döptes i dessa tre personers namn. Jag gifte mig i dessa tre personers namn. Jag hyser inga som helst tvivel om att de är verkliga och enskilda personer. Att de är enskilda personer framkom när Jesus döptes av Johannes i Jordan. Där i vattnet stod Guds Son. Hans Faders röst hördes förkunna att han verkligen var Guds Son, och den Helige Anden visade sig i form av en duva. (Se Matt 3:16–17.) Jag är medveten om att Jesus sade att de som sett honom hade sett Fadern. Skulle inte samma sak kunna sägas av många söner som liknar sin förälder? När Jesus bad till Fadern, bad han förvisso inte till sig själv! De är åtskilda personer, men de är ett i syfte och strävan. De är förenade till ett i genomförandet av den storslagna, gudomliga planen för Guds barns frälsning och upphöjelse. I Kristi underbara och gripande bön i trädgården innan han förråddes, vädjade han till Fadern angående apostlarna, som han älskade, och sade: ”Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.” (Joh 17:20–21) Det är denna fullkomliga enighet mellan Fadern, Sonen och den Helige Anden som får dessa tre att bli ett i gudomen. Under över alla under, de är intresserade av oss, och vi är föremålet för deras stora omsorg. De finns där för var och en av oss. Vi närmar oss Fadern genom Sonen. Han är vår förespråkare vid Guds tron. Hur underbart är det inte att vi på så sätt kan tala till Fadern i Sonens namn. Jag bär vittne om dessa stora, högst betydelsefulla sanningar. Jag gör så genom den Helige Andens gåva och kraft, i Jesu Kristi heliga namn.”

Det här inlägget postades i Alla inlägg, Joseph Smith, Mormoner är kristna, Teologi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s