Orson Scott Card

Orson_Scott_CardFör den som gillar SF-romaner står Orson Scott Card högt på listan. Han är en av världens mest kända SF-författare med böcker som Ender’s Game och Speaker for the Dead.

Card är uppvuxen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och är en känd debattör för kyrkan. Han har också skrivit ett flertal SF-romaner där handlingen omfattar ”mormoner”.

Card beskriver varför han anser att Mormons bok (MB) är en artefakt och inte något artificiellt. För Card som också är professor i kreativt skrivande och har studier bakom sig i arkeologi framstår det som omöjligt att MB skulle vara något annat än en bok skriven av flera författare från en för oss idag främmande kultur.

Card menar att den tid och den kultur man lever i skulle ge sig till känna i MB. Diskussioner om Israels förlorade stammar var aktuella på Joseph Smiths tid, men i MB antyds knappt de förlorade stammarna.

På Joseph Smiths tid var romantisk kärlek en viktig ingrediens i böcker. I hela MB nämns endast tre kvinnor som flyktigast vid namn. Om det finns skillnader i den kultur som författaren skriver om så märks det genom att författaren tydligt pekar ut skillnader mellan den egna kulturen och den påhittade kulturen. Så är inte fallet i MB.

Card berättar att SF-författare vanligen använder konstiga namn, ”shmeerps” för att t ex beskriva ett djur i en främmande fauna som kanske ser ut som en kanin. I själva verket så fungerar det inte så i verkligheten.

Människor som migrerar till ett nytt land med okända grödor och djur kommer att namnge dessa grödor och djur med familjära namn. Engelska immigranter kallade t ex bison för buffel och kallade majs för indian vete och till slut bara för vete (corn) även om termen handlar om säd. Engelsmännen kände inte att de behövde skapa nya begrepp.

1820-talets amerikaner såg indianers kultur i termer av wigwam, moccasiner, kanoter och fredspipor. Inget av detta finns i MB. Istället talar MB om t ex städer. På Joseph Smiths tid förflyttade man sig med häst eller med häst och vagn. I MB förflyttar man sig till fots.

På Joseph Smiths tid bestod nätverk av förhållandet mellan anställda och arbetsgivare, politiska partier osv. I MB består nätverket i sin helhet av familjeband. I MB arbetar alla med allting: t ex arbetar på fälten tillsammans.

Det fanns inga t ex inga medelklasser. I MB kan personer, även män, svimma av hänförelse. Detta sätt att reagera var främmande för människor i det amerikanska 1820-talet, men är inget konstigt beteende i sydamerikansk kultur.

Card avslutar med att säga att Joseph Smith visserligen inte skrev MB, men att hans röst är närvarande när vi läser MB eftersom den också innehåller de grammatiska misstag och den brist för förståelse som Joseph hade när han översatte boken. Läs mer

Om gunneltroberg

Dikter, texter, mat, musik och allt annat som gör livet levbart.
Det här inlägget postades i Alla inlägg, Joseph Smith, Kyrkans historia, Livet som mormon, Mormons bok, Personporträtt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s